Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ralph Lauren i reklamskandal

Publicerad: 13 Oktober 2009, 08:03

Ralph Lauren presenterar den hårdast photoshopbantade modellen hittills. När reklamen kritiseras anklagade Ralph Lauren kritikerna för intrång i upphovsrätten. Det har resulterat i en kritikerstorm mot modevarumärket.


Ämnen i artikeln:

Ralph Lauren

Ralph Laurens kritiserade annons.

I verkliga livet har inte fotomodellen Filippa Hamilton tjockare huvud än midja. Det kan man till och med se i äldre annonser från Ralph Lauren.

Men i den nya reklamen har AD:n på Ralph Lauren uppenbarligen hållit på för länge att putsa på Hamilton med Photoshop.

Bloggen Photoshop Disasters noterade Hamiltons deformerade kropp men det var först när superbloggen Boing Boing plockade upp bilden och noterade skillnaden mellan Hamiltons huvud och midja som det blev stort rabalder.

Men i stället för att erkänna sitt misstag och korrigera, anklagade Ralph Lauren Photoshop Disasters och Boing Boing för intrång i upphovsrätten när man visade reklamen. Det är oklart om man hotade med rättsliga åtgärder men på Photoshop Disasters lyftes bilden bort.

Det innebar att det som från början var en Photoshopolycka utvecklades till en katastrof för Ralph Lauren. Bilden cirkulerade i stort sett alla amerikanska medier under gårdagen. Och kritiken var förödande.

Reklambilden är i sig horribel men även tillfället att publicera den var horribelt illa valt. Just nu finns det många politiska krafter som kräver en mer verklighetsnära kroppsuppfattning i modeindustrins reklam. För några veckor sedan krävde brittiska Liberal Democrats ett förbud mot photoshoppade kroppar i reklam som riktar sig mot unga. Ungefär samtidigt krävde 50 franska parlamentariker att reklam med photoshoppade modeller ska förses med en varningstext om hälsoriskerna med att vara för smal (). Och tyska damtidningen Brigitte har bestämt sig för att ersätta alla fotomodeller i tidningen med ”vanliga” kvinnor.

Stormen blev till slut för svår för Ralph Lauren. I går gick det ute ett uttalande  där man erkände att bilden vara manipulerad.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ralph Lauren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.