Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ramlösa satsar på nyttigare vatten

Publicerad: 11 september 2008, 13:16

Hälsa och välbefinnande blir allt viktigare för konsumenterna.
I augusti började Ramlösa sälja ”funktionellt vatten”.
Nu drar reklamkampanjen igång på allvar.


Coca-Cola har redan lanserat funktionella varianter av Coca-Cola och Fanta. I USA och Storbritannien är det ett snabbt växande segment av dryckesmarknaden.

Nu ger sig Carlsberg på allvar in i matchen med Ramlösa Balans. Mineralvattnet har funnits i butik den senaste månaden, men nu är det dags att dra igång reklamkampanjen på allvar.
– Det blir den första stora lanseringen i Sverige, säger Marie Eisner, senior brand manager Ramlösa.

Kampanjen kommer att synas brett. I tisdags klistrades utomhustavlorna upp och de första annonserna syns i kvinnotidningarnas augustinummer. I morgon torsdag är det premiär för reklamfilmen. I den ser man en modefotografering, där modellen är suddig. För att bli skarp, dricker hon en Ramlösa Balans.
– Vi tycker att det är ett roligt sätt att visualisera känslan av att inte känna sig riktigt fokuserad. Då behöver man fylla på med något som piggar upp.

Målgruppen för Ramlösa Balans är kvinnor mellan 20 och 35 år gamla. Konkurrensen kommer snarare från juicer och drickyoghurt än från andra mineralvatten.
– För oss är det här en viktig lansering. Det ska bli en betydande produkt, men i ett nischat segment.

Prismässigt ligger Ramlösa Balans i nivå med övrigt vatten från Ramlösa. Bakom hela konceptet från flaskdesign till reklam ligger Grow. Förutom reklamfilmerna som visas i TV3, Kanal 5 och TV6 kommer Ramlösa även att sponsra tv-serien Grey’s anatomy i Kanal 5.

Se reklamfilmen nedan:

Arbetsgrupp: Ramlösa

Uppdragsgivare: Marie Eisner, Carlsberg

Grow
Projektledare: Elsa Victorin
Produktionsledare: Elif Pek
Copywriter: Pär Pärsson
Art Director: Niclas Engsäll
Formgivare: Henrik Lönn och Jonas Carlberg

Sponsorfilm
Produktionsbolag: Tre Vänner
Regissör: Walter Söderlund
Fotograf: Paul Evans
Producent: Anna Persson

Reklamfilm
Regissör: Ragnar Jansson
Fotograf: David Hellman
Producent: Anna Hellman
Post-produktion: Morgankane

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.