Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ranelid tjänar på reklamen

Publicerad: 30 juli 2010, 12:20

2009 var ett bra år för Björn Ranelid. Intäkterna till det egna bolaget var de högsta sedan 2003. – Under förra året och hittills i år så har jag haft större intäkter från mina framträdanden än från bokförsäljningen, säger han till Dagens Industri.


Ämnen i artikeln:

Björn Ranelid

Det går bra för Björn Ranelid. Fotograf: Mikael Sjöberg / XP / SCA.

Omsättningen i Björn Ranelid ab landade på drygt 961 000 (822) kronor 2009. Rörelseresultatet blev lite drygt 100 000 (73) kronor. Det är ett mycket bra år för författaren, som enligt egen utsago tjänar mer på sina framträdanden samt tv-och reklam-medverkan än på bokförsäljningen.

– Än så länge i år har jag tjänat 700 000 enbart på mina olika framträdanden, och då ska du veta att jag aldrig är girig, säger Björn Ranelid till DI.

Ikea, Arla, MQ och Clas Ohlson är några av de företag som han har gjort reklam för. Men Björn Ranelids mest omtalade framträdande i reklamsammanhang är förmodligen hans ”gott gottigott gott” för Carlshamn.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Björn Ranelid

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.