Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Rapport: Bolag inom AI-driven marknadsföring lockar miljardinvesteringar

Publicerad: 18 Oktober 2019, 08:37

Intresset från investerare växter för AI-driven digital marknadsföring.

Intresset för företag inom AI-driven digital marknadsföring är större än någonsin bland investerare. Det visar en ny rapport från GP Bullhound. Tillväxten är allra störst i Europa.


Ämnen i artikeln:

AI

Artificiell intelligens i kombination med den ökade tillgången till kunddata har sedan några år tillbaka stöpt om marknadsföringsbranschen.

Nu visar en ny rapport från investmentbanken GP Bullhounds att intresset från investerare för bolag inom AI-driven digital marknadsföring är större än någonsin. 10 miljarder kronor investerades i bolagen under andra kvartalet 2019. Det går att jämföra med att det under hela 2018 investerades 25 miljarder kronor i bolag som jobbar med AI-driven marknadsföring. Sedan 2014 har investeringarna enligt rapporten uppgått till över 100 miljarder kronor.

LÄS MER: "AI-författad copy presterade bättre än mänsklig"

Medan Nordamerika står för den största andelen investeringar så är tillväxten störst i Europa. Under första halvåret 2019 stod Europa för 30 procent av investeringarna.

Johannes Åkermark på GP Bullhound, som varit med och tagit fram rapporten, kommenterar i ett pressmeddelande:

– AI-utvecklingen är ännu i sin linda, men vi ser ett väldigt stort intresse från investerare. AI kommer i allt högre utsträckning att integreras i digitala tjänster och marknadsföringsprocesser. Samtidigt kommer den mänskliga intelligensen och intuitionen att vara avgörande för att tolka resultat, hitta rätt insikter och omsätta dem till framgångsrika kreativa strategier.

Rapporten visar också att det under 2018 gjordes betydligt fler privata investeringar (126) än förvärv (83). Samtidigt ökar förvärvstakten i rask takt: under 2014 gjordes det som jämförelse endast 11 affärer i branschen.

Tre huvudteman som lyfts fram i rapporten är så kallad hyper-personalisering, varumärkesbyggande och business to business.

Det vanligaste är att marknadsförare använder AI för att personalisera kundresan (24 procent av bolagen), något som sex av tio (59 procent ) planerar att göra under de kommande två åren.

Rapporten lyfter även fram vikten av att experter inom digital marknadsföring – inklusive byråer – måste ta ett stort ansvar i att hjälpa företag att använda AI på rätt sätt.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

AI

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.