Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rapport: Börsbolagen bättre på att kommunicera än leverera hållbarhet

Publicerad: 25 September 2019, 12:52

Nio av tio bolag på Stockholmsbörsens Large Cap-lista kommunicerar mer kring hållbarhet än vad de faktiskt levererar. Bäst i klassen är telekom- och tillverkningsindustrin, det visar en ny rapport från Handelshögskolan i Stockholm.


I veckan släpptes rapporten "Walking the talk?" av Lin Lerpold, docent vid Handelshögskolan i Stockholm. I rapporten, som släpps vartannat år, analyserar Lin Lerpold hur väl bolag på Stockholmsbörsens Large Cap-lista (börsvärde på över 1 miljard euro) lever upp till de hållbarhetsmål de sätter i sin kommunikation. Och enligt rapporten är företagen bättre på att snacka än att leverera. Hela 88,4 procent av de undersökta företagen kommunicerar mer kring hållbarhet än vad de hör. För bara 7,4 procent av företagen var förhållandet det motsatta. I rapporten graderas företag utifrån "talk" (vad de kommunicerar) och "walk" (vad de faktiskt gör), snittet på måtten var 14,7 respektive 11 av maximalt 20.

– Att bolag kommunicerar mätbara mål och hur väl de mött dessa mål påverkar vår tillit till bolagens hållbarhetsarbete. Det är externa parters enda möjlighet att kunna utvärdera vad som verkligen händer i bolagen, säger Lin Lerpold.

Rapporten visar att hållbarhetskommunikationen fortsätter att öka, dock inte i samma takt som den gjorde mellan 2015 och 2017. Företagen verkar dessutom definiera hållbarhet främst som en miljömässig snarare än en social fråga.

84 procent av de undersökta företagen kommunicerar mer kring saker de tänkt göra än vad de faktiskt gjort för att bidra till ett hållbart samhälle. Det är en ökning på 4 procentenheter sedan förra upplagan.

Bäst i klassen på att faktiskt leverera de mål som sätts i kommunikation är företag som BillerudKorsnäs, SSAB, Stora Enso och Nordea. De som presterar sämst är i sin tur de två fastighetsbolagen Nyfosa och Sagax samt mjukvaruutecklaren NetEnt. Sett över branscher är telekom- och tillverkningsindustrin de bästa på att leverera på sin kommunikation.

Rapporten noterar även att hållbarhet numera är mer integrerat i bolagens kommunikationsstrategier, affärsmodeller och uttalanden från vd:ar samtidigt som personer med ansvar för hållbarhet blir allt ovanligare i företagens ledningsgrupper.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.