Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Rapport listar 100 trender som kommer att definiera 2022

Publicerad: 25 januari 2022, 13:48

För åttonde året i rad släpper Wunderman Thompson ”The Future 100”.

Foto: Pressbild

Pr-jätten Wunderman Thompson släpper sin framtidsrapport för 2022 och listar 100 saker att hålla koll på det kommande året. Metaverse, maxade immunsystem och digitala flaggskeppsbutiker kommer att dominera spår bolaget.


Ämnen i artikeln:

Digitala trenderAffärerE-handelReklamVarumärken

Emma Chiu, global director, på Wunderman Thompson menar att 2022 kommer att präglas av lekfullhet och positivism.

– Den positiva synen kommer ta oss på en resa där en ny digital era ligger för dörren när metaverse byter skepnad från ett sci-fi-koncept till en verklighet. Individers livsstil och företag kommer att bli klimatvänliga och att bara vara hållbar kommer inte längre räcka till, säger hon i ett pressmeddelande.

Rapporten listar flera trender i tio olika kategorier. Från kultur till arbetslivet. Just inom arbetslivet spår rapporten att metaverse kommer växa och arbetsstyrkan som jobbar i detta digitala universum kommer att öka. 

– De närmsta åren kommer företag att gå mot en hybridmodell, en blandning av virtuellt och fysiskt på plats-arbete, säger Grant Paterson på Wunderman Thompson och tillägger att teknikskiftet tillsammans med förändrade konsumentvanor i virtuella miljöer gör satsningar inom metaverse är kritiska för många företag.

Varumärkesaktivism kommer öka

Handeln spås också förändras enligt rapporten. Kunder kommer inte längre se handlare som företag som erbjuder en vara utan vill ha djupare relationer med varumärken de litar på. Enligt en av Wunderman Thompsons egna undersökningar anser 81 procent av konsumenter att digital närvaro är lika viktigt för varumärkena som fysiska butiker. Rapporten listar en lång rad varumärken som har öppnat digitala flaggskeppsbutiker som erbjuder 3D-shopping.

Sex av tio personer vill ”boosta” sitt immunförsvar, enligt en global undersökning utförd av Innova. Därför spås hälsa och välmående kommer vara på uppåtgående trend efter två år av virusoro och pandemi.

Något annat som väntas öka det närmsta året är vad rapporten kallar ”brandalism”, en form av aktivism mot varumärken som inte uppför sig så som de anses borde göra. Aktivismen mot reklambyråer som samarbetar med bolag associeras med klimatutsläpp väntas också öka. 

Kategorierna i rapporten:

Kultur – otyglad optimism

Tech och innovationer – virtuell teleportation

Resmål – meditativt resande

Varumärken och marknadsföring – brandalism

Mat och dryck - immunitet i dryckesform 

Skönhet – aciditet för bättre hud

Handel – digitala flaggskeppsbutiker

Lyx – Lyxmärken satsar på ljud

Hälsa – Uppladdningszoner för mental hälsa i det offentliga rummet

Arbete – Metaverse rekryterar

Här kan du läsa hela rapporten 

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.