Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Rapport: Personalisering och hållbarhet kommer vara avgörande för framtidens online-shopping

Publicerad: 7 september 2021, 07:52

Columbia road har sammanställt en rapport om trender inom digital försäljning. Slutsatsen? Det blir allt viktigare med hållbarhet, personalisering, plattform och on demand.


Rapporten är en sammanställning av olika trender som Columbia road har observerat, analyserat genom kundresans fem steg och med nedslag i case från olika företag. Slutsatsen man når är att det finns fyra trender som bolag bör följa för att optimera sin digitala strategi.

Personalisering
Data som företag har om sina kunder blir viktigare. I rapporten talar man om hyper-personalisering, där företag med hjälp av artificiell intelligens kan skräddarsy erbjudanden för allt mer nischade målgrupper. Genom personalisering så kan kundresans första steg, medvetenhet/intresse, anpassas mer för individen och vara ännu mer inbjudande.

Plattform
Stora plattformar kommer fortsätta vara viktigt, och det är avgörande att företag har strategier för digitala handelsplatser. De som tidigare varit avenyer för att väcka kundens intresse, till exempel Instagram, utvecklar i högre takt egna försäljningsplattformar. Enligt rapporten blir balansen mellan större och mindre plattformar viktig: ”till viss del innebär det att vara närvarande på plattformar som Amazon, men sedan ha exklusiva erbjudanden via sina egna detaljhandelskanaler.”

LÄS MER: Liveshopping som konverterar – här är lärdomarna: ”Det här kan påverka allt” 

On demand
Att handla ska vara friktionsfritt, och leveranser ska kunna ske när som helst, till vilken adress som helst. Samarbete med budfirmor kan ge företag insikt om vilka produkter som kunder helst vill ha, och hur snabbt.

Hållbarhet
Företag som hittar cirkulära modeller och positionerar sig som hållbara får tydliga konkurrensfördelar och bygger upp kundlojalitet.

Rapporten kommer också fram till att prenumerationstjänster är här för att stanna, att influencer marketing kommer ha en fortsatt stor roll i digital försäljning, och att augmented reality (AR) kan bli en större faktor i framtidens onlineshopping.

LÄS OCKSÅ: Så styr du marknadsavdelningen in i framtiden – 24 insikter om branschens brännande frågor  

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News