Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Raseri mot mass-sms:en – M och SD följer KD:s spår

Publicerad: 9 september 2022, 12:20

Foto: Christine Olsson/TT

Mass-sms tycks vara partiernas nya melodi. Under fredagen har både SD och M skickat ut mängder av sms för att locka väljare – något som både väckt raseri och frågor om vad som är lagligt egentligen.
”Jag tycker inte att det är samhällsinformation att mitt namn klipps in i en övertalningskampanj för att tycka att Uffe är en skön kille”, säger Moa Samuelsson, journalist och redaktör på Chiffer.


Ämnen i artikeln:

ModeraternaSverigedemokraternaGDPRPolitisk kommunikationToppnyheter

Sverigedemokraterna och Moderaterna följer efter KD och har i dagarna skickat ut sms till möjliga väljare. Men strategierna skiljer sig åt. 

I Moderaternas sms använder man sig av samma teknik som förut riktat sig mot utlandssvenskar, alltså personaliserade videor med Ulf Kristersson. I sms:et står det: ”Hej (namn), jag har spelat in en videohälsning till dig: (länk). Tillsammans kan vi få ordning på Sverige! Hälsningar, Ulf Kristersson.” 

I slutet av sms:et framgår det att partiet hämtat numret från MIA Marknadsinformation, en Bisnode-tjänst, och hur man går till väga för att avregistrera sig från framtida utskick.

Sverigedemokraternas sms är betydligt kortare, och dessutom riktat specifikt mot personer som bor i utsatta områden. Avsändare för sms:et är SD 2022, men det finns ingen uppgift om varifrån man fått kontaktuppgiften. 

Bild 1/2  

Moderaterna har dessutom implementerat sms-taktiken på lokal nivå, och invånare i såväl Södertälje som Farsta och Stockholm har fått hälsningar från moderater som Kristoffer Tamssons och Kristina Lutz. Även SD har gjort lokala nedslag, bland annat i Haninge där man kritiserar Kristdemokraterna.

Bild 1/2  

Sökningar på sociala medier visar att en del av de som mottagit sms från Moderaterna är upprörda, medan andra gör sig lustiga över att så tätt inpå valdagen skicka sms. 

”Har inte ni inom Moderaterna hört talas om förtidsröstning? Ett sms och en video är inget som får mig att ändra min röst”, skriver en användare på Twitter. Även Sverigedemokraternas sms har rört upp känslor.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Twitter är blockerad under “Visa våra partners”.

Bild 1/2  

En person som är djupt kritisk är Moa Samuelsson, journalist och redaktör på Chiffer. När sms:et kom kändes det som att Moderaterna, och Ulf Kristersson, klev rakt in i hennes privata sfär. Dessutom känner hon en oro för vad det innebär framåt.

– Jag känner väldigt tydligt att det är ett nytt steg i marknadsföring, där jag känner mig orolig för de dynamiska effekterna. Vad kommer hända nästa gång, om man redan nu får skicka såna här sms?

Hon tror också att det kan finnas en del som inte riktigt förstår hur sms:et och den tillhörande videon har skapats. Äldre eller de som inte är så digitalt erfarna, till exempel.

– Man måste förstå förutsättningarna för vad det är – ett sms som satts ihop med AI, men det är inte självklart att man gör. Då blir det något helt annat. När jag ser att det står Moa på en kaffekopp så förstår ju jag vad det är, att det är redigerat, men jag tror att många inte förstår det, och som kan bli påverkade och blir övertalad av den redigeringen.

Eftersom sms:et kommer från ett parti klassas det inte som reklam, utan som politisk opinionsbildning eller samhällsinformation. 

– Jag tycker inte att det är samhällsinformation att mitt namn klipps in i en övertalningskampanj för att tycka att Uffe är en skön kille. Jag tycker inte att det är samhällsinformation att få det att framstå som att vi känner varandra eller att han ska bjuda mig på kaffe och gosa med sin hund, säger Moa Samuelsson.

Skärmdump från videon, där mottagarens namn klipps in på olika ytor.

– Hade det varit samhällsinformation hade det kommit i en samlad form där alla uttryckte sig på samma sätt - nu handlar det om att sälja sitt varumärke på det smartaste sättet. Det ska företag ägna sig åt, inte partier.

Hon tror att man kommer behöva pröva den här typen av marknadsföring i högre instans längre fram, för att ta reda på vad som är över gränsen och inte. 

– Jag tycker det är omoraliskt och oetiskt eftersom man inte vet vilka som tar emot marknadsföringen. Om det här ska normaliseras så undrar man ju vad som kommer härnäst, vad kommer man göra för att få folks röster? Det blir spännande att pröva om det går över gränsen för marknadsföringslagen eller inte. 

I augusti skickade Kristdemokraterna ut mass-sms, något som partiet fick en del kritik för. Bland annat ifrågasatte vissa om sms:en verkligen följde GDPR. Swedmas jurist Mattias Grundström berättade då för Resumé att sms:et faktiskt inte brutit mot några regler, då det inte anses vara reklam i lagens mening.

– Det är inte förbjudet att köpa telefonlistor, det har gjorts i Sverige väldigt länge. Eftersom det här sms:et inte utgör reklam i juridisk mening, så gäller inte heller regelverket om obeställd reklam. Syftet och ändamålet med kommunikationen är att väcka opinion för att påverka valresultatet, och då klassas det som politisk opinionsbildning, sade han.

Däremot kan det finnas skäl att kritisera sms:et ändå, menade Mattias Grundström, eftersom GDPR kräver att man informerar mottagaren av utskick varifrån man fått kontaktuppgifterna, och hur mottagaren kan avregistrera sig från framtida utskick. 

LÄS MER: Så här säger lagen om KD:s kritiserade mass-sms – juristen reder ut gråzonerna

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.