Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 12 maj 2010, 13:14
När brevbäraren droppar den här tidningen på din hallmatta är Schibsteds koncernchef Rolv Erik Ryssdal på kontoret sedan flera timmar. Han går med lätta steg mellan presentationer, telefonmöten och videokonferenser. Han har levererat.
truefalse
Schibsteds koncernchef Rolv Erik Ryssdal har sålt konsekvent och sparat hårt. Resultatet låter inte vänta på sig.
SME Direkt, som väger samman tolv tunga analytikers mödor, räknar med att Schibsted gör ett ebita-resultat för Q1 på 225 miljoner norska kronor. I fjol var det några ynka miljoner back och företrädaren Kjell Aamot hade nyligen meddelat att han skulle lämna efter sommaren.
Sedan förra våren har aktiekursen rusat med nära 100 procent, tills grekerna ställde till det. Schibsted har verksamhet i 26 länder, de flesta i Europa och farligt mycket i Sydeuropa. Där har norrmännen lagt ner tidningar, sålt av och koncentrerat sig på rubrik på nätet. Men köpet 2006 av Trader Classified Media, TCM, för skyhöga 6 miljarder kronor straffar sig än.
I stället rullar Schibsted ut svensksuccén Blocket över världen, nu i elva länder. En växande del av Schibsteds resultat hämtas från sök- och köptjänster på nätet. Mindre än hälften av koncernens intäkter kommer från annonser på papper och det är en av förklaringarna till att Schibsted har hämtat sig snabbt efter finanskrisen.
En annan är resolut agerande från Rolv Erik Ryssdal. Fjolårets tuffa sparprogram ger redan resultat och han säljer konsekvent allt som inte räknas till kärnaffären. Husen har sålts och leasas åter, tomten under det nya tryckeriet gick nyligen samma väg, Retriever, Basefarm, Teleadress såldes och Sandrew Metronome bantas nu för att bli gångbart på marknaden.
Schibsted tog förra sommaren in 1,3 miljarder kronor i en riktad emission och har använt pengarna till att halvera de räntebärande skulderna. Styrelsen föreslår en beskedlig utdelning på 1,50 per aktie vilket är i utdelningspolicyns underkant. Mycket pekar på att Schibsted laddar för en storaffär eller kraftig satsning på rubrik på nätet.
Norge har tagit mindre stryk av lågkonjunkturen än övriga Europa och Schibsted har halva sin omsättning på hemmaplan. I fjol kom 75 procent av resultatet från norsk verksamhet. Men i Norge bromsas expansionen av mediekoncentrationslagar. Fjolårets fusion med Media Norge (Aftenposten, Bergens Tidene, Stavanger Aftenblad, Faedrelandsvennen och Finn.no) gör att Schibsted slår i ägartaket. Därför sker all expansion utomlands och Schibsted finns redan i tillväxtens Asien och Latinamerika.
SME Direkt räknar med en omsättningsökning med 18 procent under Q1, delvis som en följd av Media Norge. I kombination med spareffekter och återvändande bostads-, bil- och platsmarknader ser resten av året ljust ut för Schibsted.
I Sverige visar Svenskan svarta siffror på både papper och webb, en prestation under det svaga första kvartalet. Både Aftonbladet och Svenskan har gnetat duktigt under spargeneral Gunnar Strömblads piska. Aftonbladet har problem med fallande upplaga och dumpade annonspriser (ökade volymen i fjol med 8 procent, minskade intäkterna med 18 procent), men höjde i gengäld lösnummerpriset till elva kronor före jul. Svenskan har däremot lyckts hålla annonspriserna och ta andelar. Ändå har Schibsted Sverige en bit kvar till norsk lönsamhetsnivå.
Från H&M till Lindex Ingvar Larsson, ansvarig för H&M i krislandet Grekland blir ny Sverigechef för konkurrenten Lindex. Ingvar Larsson börjar den första augusti.
Populär Enirotjänst Eniro lanserade för en vecka sedan en offerttjänst på webben. Intresset har varit stort och fler än 1 000 företag har anslutit sig till tjänsten. Både privatpersoner och företag kan skicka in en offertförfrågan via ett formulär på webben. Företag kan sedan ge en offert på den efterfrågade tjänsten. Bland de företag som hittills har registrerat sig på Eniro Offert är bygg-, städ- och flyttfirmor nu vanligast förekommande.
Danskt 4G med TeliaSonera Danskar som vill surfa snabbt i mobilen kommer i framtiden att kunna göra det med TeliaSonera. Bolaget har nämligen vunnit en 4G-licens i landet. Det innebär att telejätten kan erbjuda tjänster med start nästa vår.TeliaSonera har betalt 336 miljoner danska kronor för licensen.
Odd Molly öppnar outlet Prestigemärket Odd Molly öppnar en outletbutik i Kungsbacka på fredag. Företaget har tidigare främst förlitat sig på att fristående butiker och andra kedjor har sålt kläderna. Företaget har en konceptbutik i Los Angeles och ska snart öppna en liknande i Danmark.