Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Redaktionen recenserar 2021: Reklambåtar, Bulletin-snask och våra bästa tips

Publicerad: 27 december 2021, 13:05

Resumés redaktion ser tillbaka på ett 2021 som varit, minst sagt, händelserikt. Det råder delade åsikter om Squid Game, men att Bulletin-vändorna har varit underhållande är vi överens om. Läs om våra favoritkampanjer och -varumärken, branschprofiler och nyårslöften.


Ämnen i artikeln:

JulReklamFacebook

 

Julia Lundin

Årets kampanj: Icelandverse som gör parodi av Mark Zuckerbergs Metaverse. Haha, gud. Skämten haglade in efter att Mark Zuckerberg presenterat Facebooks nya vision. Island var snabbast på bollen. I en två och en halv minut lång video beskriver ”Chief Visionary Officer” Zack Mossbergsson Island som en ”verklighet utan fåniga headsets.” Corny och alldeles underbart. Vem blir inte sugen på att åka till Island liksom?

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Årets mest förvånande: Olof Gustafsson, vd för Escobar Inc. En av årets konstigaste historier. Jag har googlat satan. Vem är han och varför? Kolla på dokumentären ”Olof Inc” på SVT. Besvarar vissa frågor, men lämnar en fortfarande sömnlös.
Årets mest irriterande: Elsparkcykarna som ligger kors och tvärs över gator och torg. Och att hela tiden trycka på ”godkänn eller ej att bli spårad” av olika webbsajter.
Årets mest förväntade: Att Isabella Löwengrip skulle slå på stora trumman som det pr-geni hon är och lansera sin bok i vartenda medie i hela Sverige.
Årets nyhet: Ica-Stig. Vilket antiklimax. Och Facebook blir Meta såklart.
Årets snaskiga: Camilla Läckberg och Simon Skölds logga för Villa Lumos som de tagit fram med prinsens designkollega Oscar Kylberg. Vad händer?
Årets bästa: Wall Street Journal. Granskningen av Facebook är otroligt viktig och hur de har mörkat att bland annat Instagram leder till psykisk ohälsa.
Årets branschprofil: Timothy Collins på Creed. Den här snubben har de sjukaste storysarna och kommer att ta världen med storm. Bäst i Sverige på Tiktok.
Årets roligaste: Olle LidbomNorstedts Tiktok-konto. Olle, jag tittar och skrattar högt!
Årets serie: Maid På Netflix. Har ni inte sett den än, gör det!
Årets podd: P3 Musikdokumentär.
Årets bok: Med en 1,5-åring hemma har man inte tid att läsa böcker hörrni. Om 18 år. Då.
Årets medie: Influencers. Och Clubhouse, upp som en sol, ner som en pannkaka.
Årets plattform: Tiktok. Punkt.
Årets guilty pleasure: Jag suger i mig varenda realitysåpa som finns därute när jag har en
ensam stund vid tv:n. Åh, gud va jag skäms för att säga det, men jag är helt fast i Selling Sunset. Stagat drama deluxe.
Årets varumärke: Aviation Gin. Jag älskar allt som Ryan Reynolds gör här. Vissa kallar honom för ett kreativt geni på grund av de bisarra och roliga kampanjerna.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Årets sjukaste: Uppståndelsen kring Bianca Ingrosso och julkalendern där till och med mordhot uttalades.
Årets grej 2022: NFT.

Alicia Price

Årets kampanj: Dick - The first all male voice assistant. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Årets mest förvånande: Att Barcelona åker ur Champions League.
Årets mest irriterande: Alla mejl jag mottagit som inletts med ”Hej Alice” eller ”Hej Felicia”. En bubblare är också ”Hej Patricia”. Men å andra sidan skönt att det i alla fall blir rätt namn i mejladressen!
Årets mest förväntade: Att det skulle komma en till coronavåg under hösten. Den såg vi alla komma, eller hur?
Årets nyhet: Abbas återkomst. Hör min lågstadielärares röst i bakhuvudet: ”Abba kommer ALDRIG återförenas.” Tji fick hon!
Årets snaskiga: Alla vändor kring Bulletin. ”Sluta mutea mig som någon j*vla diktator!” Och att Tareq Taylor var ambassadör för Nescafé i tio dagar innan samarbetet avbröts.
Årets sämsta: Debatterna om vilken musik som man får och inte får spela.
Årets branschprofil: Yrsa Lindberg, planner på Futerra, som driver Instagram-kontot @greenwashingisverige.
Årets roligaste: Saker Som Inte Hänt, @SSIH__2021 på Twitter.
Årets serie: Squid Game! Har entusiastiskt läst ett flertal analyser om hur dialogen försämrades av översättningen – så det kanske är dags att lära sig koreanska och se om den. Även om andra i redaktionen inte håller med mig.
Årets podd: P3 Dystopia eller Matchen med Richard Henriksson. Jag älskar public service, jag älskar berättande, och jag älskar att lära mig saker. Rekommenderar båda varmt – och speciellt rekommenderar jag Matchen till de icke-fotbollsfrälsta.
Årets bok: ”Att segra är banalt” av Johanna Frändén och Carl Johan de Geer, eller ”Djävulens advokat” av Katarina Wennstam.
Årets plattform: Tiktok!
Årets varumärke: Armand Duplantis. Han har gått från doldis till Sveriges älskling, är stor i sportvärlden och på Tiktok. Och har fått pryda Redbull-burkar. Hoppas han har varumärkesskyddat ”Mondo”.
Årets sjukaste: Elgigantens Singles day-kampanj: ”Vill du fingra på mig?”
Jag lovar: Att sluta googla synonymer och lösningar till korsordsfrågor.

Thomas Nilsson

Årets kampanj: Hela maskineriet kring Lil Nax X. Från twittrande till skosläpp och musikvideos. Längesen vi såg en artist så samstämd med samtiden. På hemmaplan är det ”Smoothie shopping” från Nordax – mest för vad den förhoppningsvis symboliserar. En återgång till mer skruvad reklam. Medan andra filmer polerats till platthet tänker jag ofta på den psykedeliska smoothien.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Årets mest förvånande: Att vi ser ut att komma någonstans med regleringen av techbolagen.
Årets mest irriterande: Mitt eget prokrastinerande.
Årets mest förväntade: Att vi blir överraskade när pandemin rullar vidare, precis som forskarna sedan dag ett sagt att den ska göra. Det är inte lätt att ta in vad man inte vill höra.
Årets löfte: De bryts bara.
Årets snaskiga: Trippelmördare, polisanmälningar, svingande attacker på den egna redaktionen, ”sluta mutea mig som någon jävla diktator”, uppochnedvända dygnsrytmer, slut på pengar, plagiat och hemliga inspelningar. När det kommer till snaskighet kan ingen tävla med Bulletin.
Årets bästa: Att så många verksamheter runtom i Sverige klarat sig från konkurs. Och att arbetsmiljöfrågorna i marknadsföringsbranschen på riktigt börjat diskuteras.
Årets sämsta: Nyheter som denna.
Årets branschprofil: Maria Ziv på Max. Inte bara Sveriges bästa anno 2021 men också en av få marknadschefer som känns bekväm i sin roll.
Årets roligaste: Twitter, alltid Twitter.
Årets tips: Baron Noir – i kamp med West Wing och House of Cards tidernas bästa politiska serie. Till skillnad från sina konkurrenter hade den dock den goda smaken att avsluta efter tre säsonger.
Årets serie: Succession. Efter en trög start avslutades säsongen med årets scen.
Årets podd: Alla podcasts om svensk inrikespolitik vars innehåll snabbt byter ägare och blir till ”personliga spaningar” i samtliga politiska diskussioner mellan oss millennials. Tack för det.
Årets bok: ”Vernon Subotex” av Virginie Despentes.
Årets medie: Går inte att svara annat än Tiktok och reklambåten i Riddarfjärden.
Årets plattform: Konserten
Årets varumärke: Magdalena Andersson. Perfekt spinn kring alltifrån persona till politisk filosofi.
Årets sjukaste: Att det symboliska hjärtat för den amerikanska demokratin, Kapitolium, stormades. Och att det hela hejades på av landets president. Fortfarande för sjukt för att ta in. Vid sidan av det: det här.
Jag lovar: Att inte ta allt jag gör på så stort allvar.

Yasmine Winberg

Årets kampanj: #WombStories av Libresse. Aldrig har en kvinnas inre känts så levande. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Årets idé: Att byta ut Ica-Stig. Oavsett vad man tycker om såpan eller Stig, eller Mosesson eller Falkman eller Reuter eller Kjellman så är det marknadsföring som berör som ingen annan i Sverige. Fortfarande – 20 år senare. Det är fascinerande på riktigt.
Årets mest förväntade: Att Ica-såpan skulle fortsätta.
Årets mest förvånande: Trippelmördargrejen på Bulletin. När kommer Netflix-serien?
Årets mest irriterande:
Att alla svenskar plötsligt är epidemiologer. Ett solklart irritationsmoment since 2020.
Årets snaskigaste: Stoppa Pressarna-Nyhléns mustiga språk och märkliga vinklar.
Årets bästa: Måste vara Carlas Zumba-klasser. Och att jag upptäckte fläderlikör. Blanda med bubbel och njut.
Årets sämsta: Squid Game. Så höga förväntningar. Sådan total besvikelse.
Årets branschprofil: Håkan Olofsson för hans känsla för klick.
Årets roligaste: @detkanvarafadde på Twitter. Konto gammalt som gatan men fortfarande kul.
Årets tips: Börja virka! Det hjälper mot allt utom mot stelhet i skelettet.
Årets serie: Succession. Går inte att välja nån annan.
Årets podd: ”Bakom ryggen” med Sebastian Mattsson. Pga. nyupptäckt har jag hittills inte hunnit lyssna på fler än ett avsnitt, men som idé är den briljant. Måste också nämna ”Vipeholmsanstalten” av P1 Dokumentär.
Årets bok:Tim: Biografin om Avicii” av Måns Mosesson.
Årets medie: Clubhouse. Jag älskade CH innan folk slutade hänga där. Det var som internet när internet var nytt. Helt ouppstyrt och utan filter.
Årets guilty pleasure: Pandemieffekten – kollar så extremt mycket på hudvårdsklipp från influencers på Youtube.
Årets varumärke: Comhem. RIP.
Jag lovar: Att värna mitt inre barn.

Andreas Rågsjö-Thorell

Årets kommunikation: AIK:s nya visuella identitet, tyvärr.
Årets mest överskattade: Alltid hajpen kring Succession.  
Årets mest irriterande: Bostadsrättsmarknaden som icebreaker på krystade möten mellan vuxna
Årets mest förväntade: Att Clubhouse var ett tomtebloss.
Årets löfte: Hållbarhetsmålen.
Snaskigaste: Bråket mellan Nent och Ola Wenström.
Årets bästa: Att de stora reklambyråerna återigen tycks värna om sin kärna efter några år av corporate eskapism.
Årets sämsta: Att Sverige fortsätter vara ett land där människor medvetet missförstår, sneglar över axeln och i allt högre utsträckning inte kan se utanför sin egna och allt fattigare idévärldar. Skämmes.
Årets nyhet: Facebookläckan
Branschprofil: Daniel Redgert, stretchar ständigt gränserna för marknaden och yrvakna politiker vill stråla sig i glansen för att inte verka mossiga. Är för influencerindustrin lite vad Stenbeck var för tv-marknaden. Inga jämförelser i övrigt.
Årets roligaste: Sebastian Mattssons podd ”Bakom ryggen”.
Årets tips: Lyssna på din fiende
Årets serie: Curb your enthusiasm
Årets podd: ”Veckopanelen (Kvartal)
Årets bok: Morgonstjärna av Knut Ove Knausgård
Årets mediesnackis: Soppan kring Bulletin
Årets plattform: Alltid Omni
Årets guilty pleasure: Är imponerad av Bianca Ingrosso, i smyg.
Årets sjukaste: Oumphs Halloweenburgare med smak av människokött gör mig inte direkt mer sugen på växtbaserat.
Jag lovar: Att inte lova någon någonting, någonsin. 

Joakim Wedholm

Årets kampanj: DeLonghis kaffereklam med Brad Pitt.
Årets mest förvånande: DeLonghis kaffereklam med Brad Pitt.
Årets mest irriterande: DeLonghis kaffereklam med Brad Pitt.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Årets mest förväntade: Att Försvaret fortsätter amerikanisera sitt varumärke. Nästa år kan ni väl bekosta filmatiseringar av MÖP:en Lars Wilderängs alla böcker?
Årets löfte: Nej.
Årets snaskiga: Alla 78 vändningar i Bulletinhärvan.
Årets bästa: Vaccin mot Covid-19.
Årets sämsta: Vaccin mot Covid-19 räcker inte.
Årets branschprofil: Maria Ziv.
Årets roligaste: Larry David, Curb Your Enthusiasm.
Årets tips: Låga förväntningar är nyckeln till ett lyckligare liv.
Årets serie: Invasion
Årets podd: Det är typ förinspelad radio eller? (Filosofiska rummet.)
Årets bok: Samma som varje år: Kritik av det praktiska förnuftet.
Årets plattform: MySpace-kopian SpaceHey.
Årets varumärke: Elon Musk. Få andra lyckas som han få följare att köpa bilar med inbyggda designfel och intala dem att det är normalt att betala mer för något man redan betalat för.
Årets sjukaste: Enligt FN har för första gången en drönare helt styrd av artificiell intelligens använts i Libyen för döda människor.
Jag lovar: Jag lovar inte saker som inte går att hålla och lovar därför inte att lova något.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

JulReklamFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.