onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Redaktionen väljer: Här är artiklarna du måste ha läst i år

Publicerad: 26 december 2022, 06:30

2022 har Resumé lavjat bedragare, granskat polismakten, blickat in i framtiden och plockat ned hjältar på jorden. Här samlar vi vår bästa journalistik från året. Ta del av granskningarna, intervjuerna och analyserna.

Ämnen i artikeln:

Toppnyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


 

Granskningar

Den indiska programmeraren och annonsbedrägerierna

Bara i Sverige i år beräknas annonsörerna och mediehusen bli bestulna på 4,3 miljarder kronor. Resumé Insikt och Dagens Media ville bryta ner fenomenet genom att ställa oss frågorna: Hur går det till? Var hamnar pengarna? Vem drabbas? Vad finns det för metoder för att stjäla pengarna på plattformar som egentligen borde upptäcka bedrägeri?

För att komma till botten med frågorna valde vi själva att agera bedragare och la ut en annons på sajten Upwork där vi efterlyste programmerare som kunde hjälpa oss med bedrägerierna. Vi fick napp. Under flera veckors tid hade vi kontakt med en indisk programmerare som hjälpte oss att koda en bot som vi sedan släppte lös på Google. Och sedan lät vi läsarna följa med i processen, samtidigt som vi vände på flera stenar och pratade med olika aktörer om problemet. 

Vi bygger en aggressiv annonsbot och släpper lös den på Google – så funkar bedrägerierna inifrån 

Vi tar jobb som frilansklickare – bedragarnas system för att komma runt botblockerare  

Adfraudgurun uppmanar svenska annonsörer att skrota programmatic: ”Ni behöver inte tro mig – testa själva”  

Så många miljarder försvinner i ad fraud varje år i Sverige – och så gör du för att rädda dina pengar  

Så slukar bottarna din annonsbudget  

Cyberpolisen om ad fraud: ”Har inte hört ett ord från företag om det här”

När Stendahls sminkade grisen
Medarbetare sparkades från Stendahls, trots att affärerna gick strålande. Resumé pratade med ett 15-tal tidigare anställda som vittnade om tiden innanför väggarna på byrån.
Bakom framgångsagan med internationellt prisade byrån – Stendahls anklagas för mobbning och frysboxar


Polisgransknigen
I en stor granskning tittade vi närmare på Polismyndigheten och hur de arbetar mycket likt ett varumärkestänk som präglar moderna privata bolag. Polisen vill framstå som ensamma i räddningsarbetet av svenska folket och deltar i konstruktionen av sig själva genom att vara medförfattare till hela berättelsen.
Granskning: Siffertrix, skönmålning och sekretess som strategi – så vaktar Polisen sitt varumärke

41 journalister om polisens kommunikation: ”Problematiskt ur en demokratisk synvinkel”

Sekretess och framgångskommunikation: ”Politiker får inte rättvisande information”

Lasse Wierup: Man måste vara beredd på att kommunikatörerna far med osanning

Polisens presschef Varg Gyllander: Man granskar polisen för lite

Ålderskartläggningen
Redan när man fyllt 40 är det många som söker sig vidare och forskningen visar att branschen har ”bra” förutsättningar för åldersdiskriminering. Resumé kartlade åldersstrukturerna i byråvärlden.

Byråerna anklagas för åldersfixering – Resumé kartlägger snittåldern byrå för byrå

Marknadschefen, guldäggsvinnaren och kreativa chefen som hamnade i kylan: ”Går snabbt att bli nedbruten”

Oatlys succétrio över 50: ”När jag var 40 funderade jag på om det fanns en plats för mig om tio år”

Dubbla stolar
Riksdagen stiftar lagar, regeringen styr riket och medierna granskar makthavarna. Så låter det om maktdelningen. Men Sverige har kanske lite i det tysta utvecklat en fjärde statsmakt: påtryckarbranschen. Där verkar några tusen personer för att påverka de andra statsmakterna i ett slags politisk skuggvärld. Tillsammans med Dagens Samhälle granskade Resumé Insikt svängdörrarna mellan pr- och politik i flera artiklar. 

Granskning: Så sväller lobbybranschen av Sveriges politiker

Stor lista: 258 politiker som jobbar som lobbyister i Sveriges näringsliv

Här är den politiska hemvisten för 222 konsulter på byråerna

Från pr-varuhus till specialiserade pa-butiker – så har lobbybyråernas affär stöpts om

Caroline Waldheim är idrottens enda heltidslobbyist

Tog snabba beslut för S- och L-ledarna – nu driver de kommunikationsbyrå tillsammans


Lockpriser i dagligvaruhandeln
”Rabatter” på noll kronor och ”erbjudanden” under anständighetsgränsen. När lågkonjunkturen står inför dörren tävlar matvarukedjorna om hushållskassan. Men kampanjerna för konsumenterna bakom ljuset, visade en stor granskning från Resumé, Market och Dagligvarunytt, som gav sig ut i butikerna.

Så bluffar mathandeln med rabatter och kampanjpriser 

Steg för steg: ”Tacoeffekten” och ostmetoden du ska undvika – så jobbar du med priserbjudanden i kristid

Designers kritik mot matkedjornas rabattskyltar – kunden vilseleds av färg och form


Kaosskolan
Forsbergs skola är en sjuk plats. Så säger en av flera visselblåsare. De senaste tio åren har Myndigheten för yrkeshögskolan inlett ett tiotal granskningar och tillsynsärenden mot Forsbergs – och påtalat en mängd brister. Nu känner sig studenter blåsta på sin utbildning.

”Fuck Forsbergs”: Elever och anställda vittnar om mobbning, kränkningar och en skola i kris

Orvestos mardrömsenkät

När man får hem Orvesto är det en omfattande marknadsundersökning. Hela 44 sidor, matade med frågor om alltifrån köpbeteende till privatekonomi och attityder i olika frågor, men framför allt media. Resumé Insikts Joakim Wedholm testade att göra undersökningen och trots att uppdraget var att hålla fokus och svara ärligt blev han till slut en så kallad straightliner.

”Nu slår autopiloten på” – Resumé testade Orvesto Konsuments 2 783 frågor långa enkät

Branschens kritik mot mardrömsenkäten: ”Man vill få slut på eländet”

Sifo: ”Finns kontroller för att det ska vara riktiga och användbara svar”

En bransch i förändring

Nätverkskartan
En aggressiv tillväxt- och uppköpsstrategi har ritat om landskapet för svenska byråer kraftigt de senaste åren. Källor med insyn – och byråägare själva – beskriver vägen framåt.

Nätverkskartan: Konsolidering, riskkapital och nya uppstickare – så har ägandet ritats om i Byråsverige

Nätverkscheferna om nya affärer efter förvärvshysterin: Här är planerna framåt

Analys: Därför ritar nya aktörer om byråkartan – drivkrafter och risker bakom de största affärerna

Kreativa communities
Opålitliga plattformar som ändrar spelreglerna, erfarenhet av digitalt nätverkande och insikt om var värden egentligen skapas. Nu skapar och äger kreatörerna tillsammans. Vi kartlade hur det går till.
Samarbeten och nya affärer – så har fyra av Sveriges mest intressanta kreativa communitys byggts upp

Megabygget
De två Volvobolagen bygger ett 22 000 kvadratmeter stort hem för sitt varumärke bredvid Liseberg mitt i Göteborg. Resumé tog del av strategin för projektet där svenskarna kan förvänta sig utställningar, konferenser, evenemang, bra mat och artister. Kostnaden landar på över en halv miljard kronor. Frågan är vad Volvobolagen får för pengarna.
Megabygget där svenskarna ska uppleva varumärkets själ – vi hälsar på i Volvos miljardhem

Framtidens talanger
I ett decennium har dataanalytiker och UX-designer varit marknadsfolkets önskerekrytering. Men världen förändras och i dag finns nya behov att fylla. Här är 2020-talets nya kärnkompetenser inom marknadsföringen.
De eftertraktade – fem talanger rustade för framtiden inom reklam och marknadsföring

Krävande unga kreatörer
Branschen skriker efter kreativ talang. Vi frågade studenter i avgångsklasser på Berghs och Yrgo om vad som är viktigt för dem i arbetslivet – och vilka krav de ställer på en framtida arbetsgivare. Här är de mest populära arbetsplatserna.

Kraven från 57 reklamtalanger i avgångsklasserna 2022: ”Vi är inte små slavar”

Stor lista: Bolagen som framtidens talang helst vill jobba på


Kreativ kris
Det senaste decenniets teknikskifte har fått reklambyråerna att famla efter nya affärer. Pandemin har satt taktisk konverteringsoptimering, kundupplevelse och kundens egna kanaler i första rummet. Flera kreatörer bär en förhoppning om att pendeln ska svänga tillbaka och ge plats för originella idéer igen.
10 rörelser i branschen som utmanar byråernas möjligheter att ta fram kreativa reklamidéer 

Kartläggning: Färre svenska kampanjer belönas i internationella tävlingar

Det stora forskarbråket
Branschen har förförts av den så kallade 60/40-regeln. Men i höst har ett bråk blossat upp mellan två av marknadsföringsvärldens mest inflytelserika tänkare. Byron Sharp anser att Les Binets rapporter är ”önsketänkande”. För marknadsförare kan det vara dags att rikta om kompassen och ompröva teser de tog för givna. Resumé Insikt tar dig igenom bråket och vad det innebär för marknadsföringen.

Världens främste marknadsföringsforskare sablar ner branschens favoritgraf – dags att tänka om kring 60/40?

Experternas kritik mot omtalade regeln: ”Rent nonsens”

 

Utanför ankdammen



Folkets röst
En tågresa bort från drömmar om gyllene ägg finns mottagarna av svensk reklam. Resumés redaktion gav sig ut i Sverige för att ta reda på hur de som bor i våra hemorter påverkas av de enheter som vunnit i Guldägget 2022. Här är resultatet.
Rapport från verkligheten – vi återvänder till hemorten för en recension av Guldäggsvinnarna

Det försvunna ägget
Det finns fynd – och så finns det fynd. När David Lind fick syn på ett skimrande ägg från 2003 på Pantbankens auktion slog han till direkt. Men vad gjorde Lunarstorms gamla Guldäggsplakett där? Resumé gav sig ut på äggjakt.
Jakten på historien bakom hur Lunarstorms gamla Guldäggsplakett hamnade på Pantbanken: ”Trodde inte att det var sant”

Valet 2022


Kampen om de unga
Ulf Kristersson lånade Johan Pehrsons slips, Annie Lööf kickade boll med Margaux Dietz och Miljöpartiet producerade Tiktoks till den virala låten ”It´s about damn time”. När valrörelsen tog över sociala medier var det tydligt vilka väljare man ville åt. I år fick nämligen 439 232 medborgare rösta för första gången.
Vi har dammsugit partiernas kanaler – så avgörs kriget om de unga väljarna i sociala medier

Mass-sms:n
Inför valet rasade människor mot mass-sms som skickades ut av de stridande politiska partierna i valrörelsen. Nu kunde Resumé berätta hur de fick tag på telefonnumrena, använder yttrandefriheten för att runda GDPR och skicka politisk reklam. Men hur de trots grundlagsskydd ändå kan ha brutit mot lagen.
Så hamnade ditt nummer i klorna på partierna – och därför kan de ha brutit mot lagen med sina sms


Hemliga lobbysidor
Vi kartlägger sidorna som gav partierna draghjälp på i valspurten.
Resumés granskning visar: Så har partiernas hemliga lobbysidor annonserat på Facebook

De unga konservativa
Att unga väljare hittat till högersidan i politiken verkar ha slagit ner som en bomb för vissa. Vad hände med Gretas generation, som brinner för klimat och jämställdhet? Nu kliar sig många i skägget och undrar hur man ska tänka om målgruppen.

Generation Greta eller en ungkonservativ våg? Det kan marknadsförare lära sig av valresultatet

Syftesdrivna byrån självkritisk: ”Vi har helt enkelt gissat”

Helgintervjuer


”Jag skulle inte rekommendera svenska byråer till startups” – därför oroar sig Björn Engström för reklambranschen
Med Epic Split knäckte han koden för global spridning och vände upp-och-ner på föreställningen om vad en b2b-kampanj kan vara. Efter 33 år på Forsman & Bodenfors och över 100 prisguld gör Björn Engström sorti och tar med sig sin erfarenhet in på startup-scenen. Men det är inte utan oro för den bransch han lämnar bakom sig.

Jenny Kaiser om hur Åkestam Holst kom tillbaka efter krisen: ”Det var väldigt chockartat”
Jenny Kaiser var redan en erfaren ledare när hon ställdes inför utmaningen att ta över som vd på Åkestam Holst. För Resumé berättar hon om krishanteringen efter åtalet mot Johan Östlund och ledarskapet som ska till ta byrån till nästa mål. Läs mer om: ✓ Den hårdare konkurrensen om nya affärerna. ✓ Kreativitet i lågkonjunktur. ✓ Rekryteringsstrategin: ”Skapar en otroligt fin dynamik”.

Så bygger Ruben Östlund sitt personliga varumärke med pr-konsult
Efter två guldpalmer i Cannes står Ruben Östlund på toppen. Han om någon vet att nästa steg i mediedramaturgin är att många kommer försöka knuffa ner honom. I snart åtta år har 500 Stockholms pr-konsult Johanna Strand hjälpt stjärnregissören hitta pr-grepp som sticker ut och forma en ny mediebild.

Svenska responsen på Adam Bergs dramatiska filmer fick honom att lämna landet
Adam Berg ligger bakom Netflix just nu tredje mest sedda icke-engelskspråkiga film ”Svart krabba”. Men framför allt är han känd som en av de mest framgångsrika svenska reklamfilmsregissörerna. För Resumé berättar han om hur streamingtjänsterna bäst kan innebära en comeback för reklamfilmen, den prestationsbaserade självkänslan och åren i Los Angeles.

Ärkefiender skapade Tiktok-succén Creed: ”Vill du jobba med generation z måste du ta oss för vad vi är”
På tre år växte Creed Media Group från sex till åttio anställda och omsatte över 100 miljoner kronor. Bakom byrån står Timothy Collins, med expertis om Tiktok som efterfrågas av många marknadschefer.

Magi och medkänsla – så blev Ikeas Helena Gouveia bäst i Sverige

Nyligen landade hon i Sverige och nu är Helena Gouveia Sveriges bästa marknadschef. Med ett portugisiskt perspektiv har hon lotsat varumärkesjätten Ikea till en ännu starkare position. Resumé har träffat vinnaren för att ta reda på hur det har gått till.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev