Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Redan en pr-succé

Publicerad: 5 maj 2008, 11:44

I veckan är det premiär för nya affärsmagasinet Passion for Business. Uppmärksamheten är stor i andra medier. Men det är stor risk att den sviktande konjunkturen ställer till det för det nya magasinet.


Carina Nunstedt.

På torsdag kommer ”Passion for Business” ut i tidningsställen. Dagen innan når det de 1 000 som redan tecknat sig för en prenumeration på tidningens sajt. Och i morgon är det stor lansering.

Medieintresset är stort. Rapport gjorde ett inslag i lördags, Dagens Nyheter har gjort en stor intervju med chefredaktören Carina Nunstedt och hennes vd Anna Carrfors Bråkenhielm. Idag drar Expressen stort på en intervju med Charlotte Perelli från premiärnumret,
– De stora förlagen satsar miljoner på sina lanseringar. Vi får välja andra vägar och vi har jobbat mycket med pr, säger Carina Nunstedt.

Första sidan på första numret av Passion for Business.

Men själva lanseringsfesten i morgon är påkostad, Den inleds med ett seminarium där bland annat Svenska Spels förra vd Jesper Kärrbrink, Ericssons ordförande Michael Treschow och jämställdshetsminister Nyamko Sabuni finns representerade.

Tidningen är en affärstidning riktad till kvinnor. Men det är betydligt mycket mer livsstil än i de traditionella affärstidningarna. Premiärnumrets förstasida pryds både av Antonia Ax:son Johnson och Charlotte Perelli. Distributionen kommer att skötas av Tidsam.
– Vi ska hamna i livsstilshyllan och inte bland de andra affärstidningarna, säger Nunstedt.

Jimmy Bolander är printchef på mediebyrån Mediacom.
– Jag är övertygad om att tidningen kommer att bli bra. Det är duktiga tidningsmakare som ligger bakom. Däremot är det tveksamt om det är en kommersiellt bärande idé.

Även om en ekonomitidning riktad mot kvinnor är en ny idé finns det många exempel på tidningar som blandar livsstil och ekonomi. Och tyvärr är det en lång lista med nedlagda tidningar som Dolly, Kapital, Attention, Månadens Affärer och Guru.

Jimmy Bolander är printchef på Mediacom.

Premiärnumret trycks i 50 000 exemplar. Av dem går 10 000 till Veckans Affärers helårsprenumeranter och 4 000 kommer att ges bort till kvinnor som checkar in på något av de 17 Elite Hotels som finns i Sverige.
– Jag förstår att de jobbar med den typen av samarbeten. Det är vanligt för nystartade tidningar. Men frågan är hur många av de tidningarna som verkligen blir lästa, frågar sig Jimmy Bolander.

Enligt Carina Nunstedt har annonsförsäljningen till det första numret varit lyckad.
– Det har gått jättebra. Vi fyller ett tomrum och har lyckats locka både livsstilsannonsörer och business-to-business. Det är en bra bredd med skönhet, bilar, bank och mobiltelefoni bland annat.

Även om Passion for Business når en ny målgrupp är det frågan hur unik den blir. Att hitta kvinnor som läser magasin i Sverige är något av det lättaste som finns för en medierådgivare.
– Ja det finns en drös kvinnotidningar i Sverige. Så frågan blir hur viktigt det blir att synas av den typen av miljö som Passion for Business erbjuder, säger Bolander.

Han tror också att lanseringen kan vara dåligt tajmad.
– Just nu börjar konjunkturen mattas av och affärstidningarna brukar vara de som drabbas först och hårdast. De hade nog haft större chans om de kommit ett år tidigare. Jag som tidningsälskare hoppas att de lyckas, men då krävs de att de är uthålliga.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.