Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reebok vill göra en Nike

Publicerad: 8 november 2007, 12:17

Nikes "swoosh"-symbol har länge varit en nagel i ögat på konkurrenten Reebok. Nu ska skojätten göra sin grafiska profil lika populär - till en kostnad av 50 miljoner dollar. Och med Carolina Klüfts hjälp.


AJ

Andreas Johansson


Reeboks nya reklamfilm, signerad Ridley Scott och med stjärnor som tennisproffset Andy Roddick och nationalhjälten Carolina Klüft i huvudrollerna, markerar starten för Reeboks försök att sätta sin symbol på samma karta som Mc Donalds M och Nikes swoosh."Wear the vector. Outperform", är budskapet och kostanden för Reeboks marknadsföring uppskattas till mellan 40 och 50 miljoner dollar. - Det viktigaste i kampanjen är att klargöra för "the vector", säger Peter Arnell, vd på amerikanska byrån Arnell Group som gjort filmen.- Av någon anledning har "vektorn" inte varit synlig i Reeboks marknadsföring. Vi vill gå tillbaka till kärnan i företaget och vi hade en ovärderlig vacker identitet som aldrig förts fram.Reebok försökte varumärkesskydda ordet outperform i januari i år, bara dagar efter att den populära reklamfilmen med amerikanska fotbollspelaren Terry Tate visades för första gången på Super Bowl. Planen var att outperform-kampanjen skulle ersätta Tate-filmerna, men de har blivit så populära att Reebok valt att köra kampanjerna parallellt. "The vector", eller vektorn på ren svenska, kan enklast beskrivas som en stiliserad motorväg som förvinner i fjärran, överkorsad av en pilspets. Men å andra sidan är det inte så lätt att beskriva Nikes "swoosh" heller. Och det förhindrar inte att symbolen att ha en oslagbar igenkänningsfaktor.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev