Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Regeringen ska granska dataspel med kasinoinslag

Publicerad: 8 Maj 2019, 05:43

Regeringen har gett i uppdrag till Konsumentverket att granska dataspel med inslag som påminner om spel om pengar.

Foto: PXHere

Regeringen ska granska lotteri- och kasinoliknande inslag i populära dataspel, de var de mest streamade serierna på Netflix förra året och Youporn släpper en virtuell influencer. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Ardalan ShekarabiNetflixGoogleIAB

I slutet av april meddelande civil- och konsumentminister Ardalan Shekarabi (S) att regeringen kommer att tillsätta en utredning gällande spelreklamens utformning. Ministern öppnar bland annat upp för ett totalförbud gällande "aggressiv spelreklam" med nätkasinon som exempel.

Nu skriver SVT Nyheter att regeringen ska granska inslag i dataspel som man anser påminner om lotteri och spel om pengar, och undersöka om det ökar risken för unga att hamna i spelberoende. Det handlar om så kallade loot-lådor eller loot boxes, ett vanligt förekommande inslag i flera populära dataspel. Oftast handlar det om att spelaren köper ett slags virtuellt paket i spelet för riktiga pengar.

– För vår del är det väldigt viktigt att ha ett bra konsumentskydd inte minst när minderåriga finns på marknaden. Det finns också uppgifter om att det finns en svart andrahandsmarknad för de här spelarna och då är vi ju väldigt nära det som normalt regleras av lagstiftningen för spel om pengar, säger Ardalan Shekarabi till SVT Nyheter.

I höst ska Konsumentverket återkomma med en rapport till regeringen, och ministern utesluter inte ändrad lagstiftning.

Läs mer om turerna kring den nya spelregleringen här.

Här är de mest populära serierna på Netflix
Trots att Netflix årligen spenderar mer än 8 miljarder dollar på originalinnehåll, var de mest streamade serierna på plattformen under förra året äldre serier såsom The Office och Friends. Det visar en ny mätning från Nielsen över den amerikanska marknaden som Adweek rapporterar om.

Efter The Office och Friends var det Greys Anatomy som gav upphov till mest streamade minuter, följt av NCIS och Criminal Minds. Den första originalserien från Netflix på listan är Orange Is the New Black, som hamnade på en 7:e plats.

Google Assistant blir 10 gånger snabbare
Förra året lanserade Google Duplex, ett avancerat kommunikationsverktyg för röstassistenten Google Assistant som kan hantera komplexa konversationer. Under techjättens årliga I/O-konferens för utvecklare avslöjade Google att Duplex har uppgraderats så att den här 10 gånger snabbare och mer intiutiv. Det skriver Adage.

Under en demonstration gav en Google-medarbetare runt ett dussin kommandon till assistenten utan att behöva säga "hey, Google" emellan varje förfrågan. I princip omedelbart kunde assistenten växla mellan olika kommandon, såsom att beställa en taxi eller öppna olika appar.

Youporn släpper virtuell influencer
Trenden med virtuella influencers är just nu på uppsving. Härnäst i ordningen av företag som väljer att satsa på en virtuell sociala medier-personlighet är den globala porrsajten Youporn. Det skriver Adweek.

I samarbete med porr-techbolaget Camasutra VR har Youporn tagit fram Jedy Vales, som kommer interagera med Youporns publik och skapa innehåll på sociala medier som Twitter och Instagram. Men eftersom dessa plattformar har ett regelverk mot explicit innehåll kommer Jedy Vales skapa den typen av material endast på Modelhub. Målet är att nå 1 miljon följare på Twitter och Instagram, då Youporn planerar att släppa en film med Vales exklusivt på Modelhub.

LÄS MER: "Vi kartlägget artificiella influencers – risk eller framgång för varumärket?"

De digitala annonsinvesteringarna i USA når över 100 miljarder
Under 2018 nådde de digitala annonsinvesteringarna i USA för första gången över 100 miljarder dollar – 107,5 miljarder mer exakt. Det innebär en ökning på 22 procent från 88 miljarder 2017. Det visar siffror från IAB som Adage rapporterar om. I jämförelse låg tv-investeringarna på 71 miljarder under samma period.

2018 markerar därmed det nionde året i rad som de digitala annonsinvesteringarna ökade med ett tvåsiffrigt belopp. Samtidigt spås en inbromsning i utvecklingen, till följd av bland annat nya cookies-lösningar och amerikansk sekretesslagstiftning.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.