Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Regeringen tittade på vad som var bäst för V&S"

Publicerad: 31 mars 2008, 07:36

Pr-byrån Springtime arbetade med Pernod Ricard i budgivningsprocessen kring Vin & Sprit. Vice vd Mats Hedberg säger att Pernod Ricards historia av uppköp, position på Asien-marknaden och priset var avgörande när de vann kampen om Vin & Sprit.


Mats Hedberg. Foto: Micael Engström/Digitalabilder.com

Pr-byrån Springtime var den som Pernod Ricard anlitade i budgivningsprocessen för Vin & Sprit. Andra aktörer i processen var Bacardi som anlitade Kreab och Fortune Brands som anlitade JKL.

Mats Hedberg, vice vd på Springtime, vill inte kommentera byråns eget arbete i budgivningsprocessen och vill inte heller kommentera avtalet Springtime har med dagens vinnare, men säger till Resume.se:

– Vad som har talat, vid sidan av ett bra pris, är att Pernod Ricard en otroligt seriös industriell aktör. Man kan utveckla företaget och hjälpa företaget på den otroligt viktiga asiatiska marknaden.

De köp man gjort tidigare kan också ha spelat in, enligt Mats Hedberg. Man har fortsatt att driva bolagen lokalt.

Trodde du att de skulle vinna?

– Alla som var kvar i slutet var väldigt seriösa aktörer som alla var möjliga vinnare. Man kunde inte ta något för givet. Jag tror att regeringen tittade på vad som var bäst för bolaget, vid sidan av priset.

Hur stor del av priset står Absolut för?

– De står ju för i stort sett hela Vin & Sprits vinst. Rimligtvis borde det avspeglat sig i intresset.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.