Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Regeringens gymnasiekampanj

Publicerad: 12 januari 2010, 13:54

Just nu funderar landets 15-åringar på vad de ska välja för gymnasieprogram. Regeringens Teknikdelegation tycker många fler ska välja den breda linjen - det naturvetenskapliga programmet. I veckan breddas bokstavligt talat kampanjen med reklamfilm och på Facebook.


Ämnen i artikeln:

Futurniture

Jakob Lind, vd Futurniture.

Allt färre unga väljer utbildningar som gör dem till ingenjörer och naturvetare. Regeringens Teknikdelegation går nu ut i en kampanj för att flera locka unga att välja naturvetenskap när de väljer gymnasieprogram. Teknikdelegationen har en total kommunikationsbudget på 30 miljoner.

Från fredag går en tv-film på 45 sekunder där unga ger argument för att välja naturvetenskap. Filmen ska gå i tre veckor, och det är i slutet av januari som runt 100 0000 15-åringar lämnar in sitt första val av gymnasieprogram.
– I veckan startade vi också en ny sajt, www.denbredalinjen.se, och började med t-banereklam. Sajten leder till en kul facebook-applikation där man bokstavligt talat breddar sig själv, säger Jakob Lind, vd för Futurniture, som är reklambyrån bakom kampanjen.

Målet för kampanjen är att antalet sökande till naturvetenskapliga programmet ska öka med 10 procent. I dag lockar NV-programmet 11 procent av gymnasieeleverna.
– Större frihet i framtiden, är payoffen. Naturvetenskapliga programmet är det som ger berdast behörighet till högskoleutbildningar, säger Jakob Lind.

Ett annat inslag i kampanjen är en serie bioevent i elva svenska städer. Där visas en fyra minuter lång version av tv-filmen, och högstadieeleverna får titta på en förhandsvisning av Josef Fares film Farsan.
– Allt för att nå ut till 15-åringar och påverka deras gymnasieval till förmån för NV - den breda linjen, säger Jakob Lind.

Arbetsgrupp

Kund: Teknikdelegationen, Theresa Jonek
Reklambyrå: Futurniture   Arbetsgrupp: Jakob Lind kommunikationsstrateg, Lena Hjälmrud, projektledare, Amanda Fog produktionsledare, Kate Breineder ad, Andreas Slättner originalare, Björn Wigenius copywriters.
Produktionsbolag: Chamdyn & Stöhr, Jesper Andersson, regissör
Facebookapplikation: Teenage Engineering, Mika Pollack
PR: Sten Haage, Joakim Lusensky, på StrandbergHaage

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Futurniture

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.