Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Regeringens utredare: Nätläkarnas reklam på gränsen till oetisk

Publicerad: 29 oktober 2018, 06:39

Skärmdump från nätläkaren Krys reklamfilm.

Nätläkarnas marknadsföring har under helgen fått ytterligare kritik, Facebook stänger av iranska konton efter misstänkt påverkansoperation och minskat antal byråupphandlingar tros bero på GDPR och inhouse-trender, det och mer i veckans första morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

KryFacebook

De nya nätläkarna har flera gånger det senaste året hamnat i rampljuset med anledning av sin marknadsföring. Tidigare i höstas fick aktören Krys tunnelbanekampanj kritik från flera håll, däribland från en av bolagets egna läkare, då den ansågs uppmana allmänheten att söka läkarvård i samband med förkylningar. Kry uppmärksammades även för tre veckor sedan då de gjorde en så kallad "rewrite" på en artikel i Psykologitidningen och använde som nativeannons i samma tidning.

I gårdagens Agenda riktade även regeringens utredare Gunnar Stiernstedt kritik mot att nätläkarna använder sig av just förkylningar i sin reklam. Stiernstedt ansvarar för utredningen "Ordning och reda i vården"

– Det gränsar till oetiskt, berättar han. I reklamfilmerna pekar man på förkylningar och det är någonting man bör sköta hemma. Genom den väldigt aggresiva marknadsföringen så skapar man ett behov som egentligen inte finns och riskerar att dränera vården på pengar.

Även Elin Karlsson från Läkarförbundet var kritisk mot nätläkarnas marknadsföring.

Facebook stänger av iranska konton efter misstänkt påverkansoperation

För två år sedan fick nyheten om att Ryssland använt sig av Facebook och riktade Facebookannonser för att påverka det amerikanska presidentvalet stor spridning, och plattformen har sedan dess flera gånger hamnat i skottgluggen för hur den kan användas för olika påverkansoperationer. Nu avslöjar den amerikanska techsajten Recode att Facebook stängt av 80 konton med koppling till den iranska staten. Kontona, med namn som "Wake up America" och "No racism no war" sprider falsk information och Facebook misstänker att de använts för att påverka det kommande mellanårsvalet som avgörs nästa vecka. Facebook säger själva att kontona, som haft ungefär en miljon följare, stängts av då personerna bakom dem utgett sig för att vara någon annan.

Släppte kritisk kampanj om George Soros – två dagar efter bombhotet

Förra veckan skickades tolv bombpaket till en rad amerikanska Trumpkritiker. Bland de som fick bomberna riktade mot sig fanns bland annat Bill och Hillary Clinton, Robert De Niro och mediehuset CNN. Även miljardären George Soros mottog en bomb, som precis som de andra upptäcktes innan den kunde göra någon skada. I helgen avslöjade sajten The Wrap att det republikanska partiet bara två dagar efter att bomben skickats till Soros gick ut i en kraftigt kritisk kampanj mot den demokratiska donatorn där han bland annat kallades "crooked", ett av de slagord som Donald Trump använt mot flera av sina meningsmotståndare. Kampanjen får nu kritik för sin dåliga tajming. Även Donald Trumps organisation gick förra veckan ut i ett mejl till donatorer och sågade CNN, vilket även det fick motta kraftig kritik.

Minskat antal byråupphandlingar i Storbritanninen – tros bero på GDPR och inhouse-trender

Sent i fredags kväll kom den brittiska organisationen Advertising Agency Register, AAR, med en rapport som visade att antalet byråupphandlingar på den brittiska marknaden minskat med 8,2 procent under årets första nio månader, i jämförelse med samma period förra året. Organisationen pekar på fyra faktorer som tros ha påverkat utvecklingen: ett allt större fokus på inhouse-avdelningar och team bestående av både inhouse-folk och byråkonsulter, GDPR, att byråer utökat sina tjänster vilket fått bolag att hålla i relationen samt att marknadsavdelningar i högre grad fokuserar på tech, innovation och data vilket lett till ett mindre fokus på byrårelationen, det rapporterar Campaign.

SF Bios nya logotyp får fortsatt kritik

Under hösten berättade SF Bio att man skulle komma att byta ut sin klassiska logotyp efter att de förra året köptes upp av den amerikanska aktören AMC. Redan när SF Bio tidigare i höstas visade upp den nya logotypen sågades den, och under helgen har skiftet skett i SF Bios egna kanaler. Bytet har renderat i ytterligare kritik vilket under helgen uppmärksammats av flera riksmedier. Biografkedjan har fått hundratals kritiska kommentarer på sin Facebooksida där den nya logotypen bland annat kallas för en "styggelse". SF Bios nya logotyp är framtagen av designbyrån Söderhavet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

KryFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.