Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Rejält tillväxtår för Dentsus eventbyrå

Publicerad: 29 Augusti 2019, 13:23

Teamet på MKTG.

Dentsuägda event/experiental-byrån MKTG hade under 2018 ett rejält tillväxtår.


Under gårdagen rapporterade Resumé om Dentsubyrån Isobars ekonomiskt starka 2018. En annan Dentsu-ägd byrå som kan blicka tillbaka på ett positivt år är event/experiental-byrån MKTG. I dess nuvarande format lanserades byrån 2016 och omsatte då cirka 25 miljoner kronor. När bokslutet för 2018 nu inkommit står det klart att den siffran skjutit i höjden till 45,6 miljoner kronor.

Parallellt med tillväxten har MKTG lyckats bibehålla en positiv vinstmarginal. Resultat efter finansiella kostnader för 2018 landade slutligen på en miljon kronor, att jämföra med 2017 års 762 000 kronor. Nettomarginalen för 2018 blir därmed 2,2 procent.

–  Vi är naturligtvis mycket nöjda och stolta över vår tillväxttakt. En konsekvens av hårt arbete, starka kundrelationer och ett erbjudande som verkligen nått och förståtts av marknaden. Vårt fokus har varit att etablera oss som en tydligt digitalt driven eventbyrå uppbackat av våra systerbyråer i Dentsu Aegis i hela Norden, säger byråchef Daniel Björklund.

MKTG jobbar i nuläget med kunder som InBev, Uber, Adidas Group, Telia och Svenska Spel. Byrån har nyligen på att starta upp affärsområdet corporate events som tar sikte på B2B-marknaden.

– Corporate Events affärsområdet har på bara två år kommit till en nivå där det står för 50 % av byråns omsättning. En viktig framgångsfaktor har varit vår tunga expertis inom retorik och innehåll kopplat till den unika KPI-modell som vi tagit fram till våra kunders B2B-events, säger Lennart Söderberg, ansvarig för Corporate Events på MKTG.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.