Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklam inkluderar inte människor med funktionshinder, visar rapport

Publicerad: 24 augusti 2021, 12:08

Människor med funktionshinder, både fysiska, kognitiva och neuropsykiatriska, syns sällan i reklam.

Bara en procent av reklam visar upp människor med funktionshinder, visar en studie från Nielsen. Genom att inte vara inkluderande riskerar varumärken att förlora potentiella kunder.


Studien tittade på 450 000 reklamfilmer som sänts på bästa sändningstid, och fann att bara en procent av filmerna visade upp människor med någon typ av funktionshinder. Dessutom visade det sig att reklamfilmerna som visade människor med funktionsvariationer i hög utsträckning handlade om sjukvård eller läkemedel.

LÄS OCKSÅ: Funktionsnedsatta bakom Arbetsförmedlingens kampanj: Fick ja av Yoko Ono

– Hur representerar vi personer med funktionsnedsättning i reklaminnehåll på ett inkluderande sätt, och som verkligen representerar den upplevda verkligheten för personer med funktionsnedsättningar, som innebär mycket mer än att bara hantera vård?, säger Stacie de Armas, Nielsens SVP, enligt nyhetssajten Marketing Brew.

Ett annat problem som studien uppmärksammade är så kallad ”inspirations-porr”, där människor med funktionshinder porträtteras som inspirerande för de utan funktionshinder. Ett exempel är Arbetsförmedlingens uppmärksammade kampanj ”Gör plats”, som kritiserades hårt. 

LÄS OCKSÅ: Efter kritiken mot ”Gör plats” – influencern får skadestånd av Arbetsförmedlingen

Enligt rapporten investerades det under den undersökta perioden 57 miljoner dollar, fyra procent av alla reklampengar (1,6 miljarder dollar), i filmer där funktionsnedsatta syns. Och enligt Nielsen finns det väldigt mycket pengar att hämta på att göra inkluderande reklam. 

– Det finns mycket pengar att hämta när varumärken inkluderar hela samhället, säger Stacie de Armas till Marketing Brew.

Dessutom utesluts en potentiellt stor publik från reklamfilmerna, fortsätter hon:
– Människor med funktionshinder har också familjer. Och det finns många av de som, när de tittar, också inser att reklamen inte speglar deras erfarenhet av funktionshinder.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News