Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklamare har låg status i USA

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Folk i reklambranschen hör till den yrkeskategori som anses ha lägst moral och trovärdighet enligt en färsk amerikansk Gallupundersökning. Reklamare hamnar bara strax över bilförsäljare och telefonnasare i listningen.


Enligt Advertising Age, som citerar Gallups undersökning, hamnar reklamare i bottenskiktet när den amerikanska allmänheten får ranka yrkesgrupper utifrån moral, etik och hederlighet. Reklamarbetare upplevs ha något högre moral än bilförsäljare och telefonförsäljare, men samtidigt något sämre än förra årets mest utskällda yrkeskategori - aktiemäklarna.Vid en jämförelse med fjolårets resultat av samma undersökning framgår att amerikanernas förtroende för reklamare har rasat betydligt, skriver Advertising Age. Högst moral upplevdes sjuksköterskor ha, följda av officerare som kammade hem andraplatsen.

Robert Svensson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.