Nyheter
Reklamarens råd: Våga vässa rubrikerna
Publicerad: 4 juli 2013, 07:27
Foto: Fredrik Thambert
Med 2 300 seminarier på programmet är kampen stenhård om publiken. Reklamaren Christina Knight ger sina bästa tips.
FT
Fredrik Thambert
Programmet i Almedalen växer år efter år, vilket ställer allt högra krav på arrangörerna att fånga läsarnas intresse. Christina Knight är creative director på reklambyrån INGO och är utbildad copywriter. I år besöker hon politikerveckan för första gången, och hon reagerar över den högst varierande kvaliteten på rubrikerna och beskrivningarna till seminarierna.
– När utbudet är så pass brett blir stringensen och tydligheten viktigare. När jag först gav mig i kast med katalogen gav jag upp. Men när jag gav mig i kast med appen blev det mycket mer hanterbart, säger hon.
Vad tycker du generellt om rubrikerna och beskrivningarna?
– Antingen är de för vaga och övergripande. Då blir det svårt att veta vem och vad det ska talas om, vilket gör att man tappar intresset. Eller så är de för nördigt specifika. Men jag förstår att det inte är lätt.
Ska man bli mer säljande?
– Jag tycker att man borde våga vara lite vassare om man förväntar sig att få en publik. Men det får inte ske på bekostnad av tydligheten. När jag valde vilka event som jag skulle gå på gick jag efter rubrikerna. Om de inte fångar mitt intresse så läser jag inte beskrivningen. Många av rubrikerna är frågor.
Vad tycker du om det?
– Jag kan förstå varför, men risken är att det blir tröttsamt. Det finns också en fara i det. Ställer man en fråga kan man få ett "nej", och därmed inget intresse.