Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamåret 2008: All time high

Publicerad: 14 April 2009, 11:40

Det kanske ser tufft ut den närmaste tiden. Men minns då att 2008 var bästa året i branschen – någonsin. Förra året köptes reklam för 65 miljarder, en ökning med 2,5 procent jämfört med året innan.


Det blev ett rekordår – trots att finanskrisen svepte in i slutet av 2008.
65 miljarder kronor investerade i marknadskommunikation är 1,7 miljarder med än 2007, skriver IRM i sin sammanfattning.
Medieutrymmet ökade med 1,5 procent medan reklamproduktionen ökade 1,2 procent.
Och det är framför allt inom alternativa mediekategorier som event och sponsring där ökningarna är störst.
Sponsringen ökade till över 5 miljarder och passerade därmed även tv och internet i storlek, skriver IRM.
När det gäller ren reklamproduktion ökade, inte oväntat, webben mest.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.