Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklamattack mot smuggelsprit

Publicerad: 5 maj 2010, 14:06

Diageo, världens största spritleverantör, med märken som Guinness och Smirnoff, går på fredag ut i en stor landsomfattande kampanj.
Syftet är att få stopp på smuggelspriten till Sverige. Bakom kampanjen står Abby Norm, som under åtta veckors tid arbetat fram kampanjkonceptet.


Ämnen i artikeln:

Abby Priest

På fredag, sjösätts kampanjen med sajten Ringroger.nu i kampanjnavet. Syftet med kampanjen är att lyfta upp problematiken kring den illegala smuggelspriten till Sverige. Målgruppen är unga, och kampanjen har utformats helt efter dem.

Robert Krook är nordisk vd på Diageo som är avsändaren bakom kampanjen.
– Sverige har ett allvarligt problem med smuggelsprit som formligen sköljer in över landet, och det folk och i synnerhet unga inte tänker på är att den här smuggelspriten är starkt kopplad till organiserad brottslighet, något man direkt stödjer när man köper smuggelsprit, denna allvarliga problematik vi vill nu lyfta upp till ytan på allvar.

Kampanjmålet är således att förändra framförallt ungas syn på smuggelsprit.
– Vår förhoppning är att kunna omvandla ungas beteende kring smuggelsprit, och få dem att förstå allvaret. Enligt en färsk undersökning ser många unga inte smuggelsprit som ett problem, utan snarare som en service, säger Robert Krook.  Han understryker också att det är Diegos absoluta uppfattning att ungdomar under 18 år överhuvudtaget inte ska dricka alkohol.

Under åtta veckors tid har Stockholmsbyrån Abby Norm arbetat fram konceptet som sjösätts brett imorgon i framförallt tv, webb och bio.
– Plattformen, med kampanjsajten valde vi för att optimera att så många unga som möjligt tar till sig budskapet, och kampanjen i sig är också unik på så sätt att vi riktar oss direkt mot unga och pratar direkt till dem på deras arena, säger Andreas Morne, vd på Abby Norm.

Kampanjen kickar igång med en tv-trailer, i alla de stora tv-kanalerna med målet att få folk till kampanjsajten Ringroger.nu som är uppbyggd som en interaktiv filmberättelse, där man själv och en vän har huvudrollen.
– Genom Facemapping teknologi i 3d vill vi bjuda på en interaktiv engagerande filmisk upplevelse för att komma in under skinnet på ungdomarna, säger Emil Frid, cd på Abby Norm och fortsätter.
– Genom hela kampanjen har vi därför också valt att använda oss av så lite pekpinnar som det bara var möjligt, för att respektera de unga och prata till de som vuxna kloka människor, för att optimera att budskapet verkligen når fram.  

Förtydligande: Kampanjen startar inte förrän på fredag. Då kommer också den skarpa kampanjsajten att lanseras.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Abby Priest

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.