Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklamattack på SAS

Publicerad: 9 september 2009, 14:13

Sverigeflyg drar i morgon en reklamkampanj för att få stockholmare att byta flygbolag. De som reser med SAS utmålas som åsnor i kampanjen.


Annonsen för Sverigeflyg är framtagen av Hilanders

Med kampanjen ska också varumärket Sverigeflyg trummas in i resenärernas medvetande. Det ganska okända flygbolaget startades på Gotland 2001 av entreprenörerna Pigge Werkelin och Michael Juniwik. Då var verksamheten begränsad till flyg mellan Gotland och Stockholm. Sedan har konceptet tagits till andra städer, där det fanns ett monopol. Idag flyger bolaget till sju svenska städer med 200 avgångar i veckan.

På varje ort har Sverigeflyg ett lokalt bolag som jobbat under eget varumärkes som Sundsvallsflyg och Kalmarflyg. De är ofta välkända på orten, men inte i Stockholm.
– Hittills har vi framgångsrikt förankrat våra flyglinjer på de orter där vi etablerat oss. Däremot har vi varit ganska otydliga med vårt erbjudande i Stockholm och Mälardalen och väljer nu att höja rösten för att berätta om möjligheten att flyga billigare, snabbare och miljövänligare, säger Sverigeflygs vd Michael Juniwik i en kommentar.

Kampanjen är framtagen av Hilanders och kommer inledningsvis att dyka upp i Svenska Dagbladet.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.