Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklambluffen ska locka turister

Publicerad: 27 April 2009, 06:00

Kanadensiska provinsen Alberta vill lansera sig som en turistdestination med bilder av barn som leker vid havet. Problemet är att Alberta inte har någon kustlinje och bilden är från nordöstra England.


Kampanjen som ska marknadsföra Alberta.

Verklighetens turistmål är sällan som den framställs i turistbroschyrer. Det har de flesta insett som tagit en charter till Medelhavet.

Och nu tycks det finns en förklaring till våra besvikelser.

Tidigare i år berättade Resume.se om den spanska turistmyndigheten som använde bilder från Bahamas i sin broschyr.

Nu är det kanadensiska delstaten Alberta som blandat ihop geografin. I en kampanj, budgeterad till 140 miljoner kronor, vill de provinsens pr-byrå ändra synen på området – från ett smutsigt oljeutvinnande område till en vacker turistdestination.

I kampanjen ingår en film där barn springer omkring på en sandstrand. Beställaren var nöjd och kampanjen drog igång. Men en kanadensisk seglare blev konfunderad när han försökte lokalisera bilderna och filmen. Alberta har nämligen ingen kustlinje alls. Det är 60 mil till Stilla havet som är det närmaste havet.

Efterforskningar visade sedan att barnen och stranden finns i nära Newscastle i nordöstra England.  När bildmissen avslöjades gick Kanadas premiärminister Stephen Harpers presstalesman ut och förklarade att ”Det inte var ett försök att luras. Bilden används för att visa vår inställning till det vi vill uppnå. Barnen är symboler för framtiden. De symboliserar att Alberta är människor i världen”.

Enligt Daily Mail har tjänstemän i provinsmyndigheterna medgett att de gjort bort sig.

Den stora vinnaren är givetvis nordöstra England.
– Vi är glada för all sorts reklam för skönheten i norra England som ofta glöms bort, säger Sheelagh Caygill på Northumberland turistbyrå till The Guardian.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.