Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 15 april 2008, 11:06
Den svenska mediemarknaden växte med 5 procent under 2007. Den stora vinnaren är internet som med 4 miljarder är ett större reklammedia än morgonpressen i storstäderna. Det visar färsk statistik från IRM.
Den stora reklamkakan 2007. Totalt inveterades det 63,016 miljarder kronor. Källa: IRM
Totalt köpte annonsörer media för 32 miljarder kronor under 2007. Räknar man in även andra former av marknadskommunikation och produktionskostnad blir den totala notan 63 miljarder, en ökning med 2 miljarder jämfört med 2006.
Dagspressen fortsätter att vara den största reklambäraren. Annonseringen står för nära 15 procent av de totala reklaminvesteringarna. Men både morgonpress och kvällspress tappar marknadsandelar. Däremot får tidningarna allt mer pengar från annonsbilagor, som är ett av de snabbast växande kategorierna.
TV har nu definitivt gått in i en mogen fas. Tidigare tog tv-reklamen stadigt andelar. Men under 2007 blev tillväxten blygsamma tre procent och därmed tappar mediet alltså mark. Radioreklamen som länge kämpat i motvind tar nu andelar med en tillväxt på 6 procent.
Inte oväntat är internet den stora vinnaren med en total tillväxt på 35,6 procent till en summa på över 4 miljarder, Mobilmarknadsföringen är den kanal som växer allra snabbast. Men det är fortfarande ett litet medium med 18 miljoner i distributionskostnader och 24 miljoner i produktionskostnader.
Tobias Rydergren