Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklamchef på P&G: Slå in skallarna på vidriga arbetarkräk

Publicerad: 3 mars 2008, 14:56

Axel Bringéus, assistant brand manager på Procter & Gamble, driver en privat blogg där han också skriver om varumärkesfrågor. I bloggen förhärligar han tyskarnas invasion av Paris 1940 och vill att fransk polis ska slå in skallarna på ”vidriga franska arbetarkräk”. – Det är personliga reflektioner. Jag blir illa berörd av att du skriver om det, säger han till Resume.se.


Läs mer:

- P&G startar utredning

Axel Bringéus har tidigare arbetat på E24 och JKL och lämnade i början av året sin tjänst som planner på Åkestam Holst för att bli assistant brand manager på Procter & Gamble.

Nu driver han bloggen ”Bland dambindor och diskmedel” där han ventilerar privata och yrkesmässiga åsikter. Resume.se:s läsare har hört av sig och sagt att de blivit illa berörda av innehållet.

De första inläggen på bloggen handlar om reklambranschen och Axel Bringéus skrev bland annat ett försvarstal för P&G:s reklam, som enligt honom har gett företaget en högre rörelsemarginal än de bolag som traditionellt sett anses vara bra reklamköpare.

Senare blir Bringéus mer provokativ. I ett inlägg som handlar om en strejk på Orlyflygplatsen i Paris skriver han följande:

”Och just nu önskar jag inget annat än att fransk polis, ridande eller ej, ska åka ut till Orlyflygplatsen och slå in skallarna på dessa vidriga franska arbetarkräk som gör så att jag kanske inte kan åka till Frankrike på fredag”.
Inlägget är illustrerat med en bild på en polis som sitter på en häst som stegrar sig över en man som hjälplöst ligger på gatan. Bildtexten lyder:

”Jag vill inte ha någon Saltsjöbadsanda, jag vill ha en blodig och våldsam klasskamp.”

Han fortsätter blogga om varumärken och diskuterar Aspiros kritiserade reklamfilm. Sedan återvänder han till Frankrike och oredan på flygplatsen.

”Den germanofila frankofoben vaknade i mig, det svartnade för ögonen, marschmusik surrade i mina öron och sådana här vackra bilder spelades upp i mitt inre” skriver han och publicerar en bild på den tyska invasionen av Paris 1940.

Tyskland återkommer i ett senare blogginlägg, om Berlin:
”Jag delade lägenheten med två sydafrikanska apotekare. Det var första gången de var utanför Afrika och de var livrädda för Nazityskland. Sydafrikanerna erbjöd mig att under sommaren betala för all min mat om jag hjälpte dem.
De behövde hjälp med allt, de lyckades exempelvis inte ens handla själva. Enda gången de försökte kom de hem skamsna, tomhänta och misslyckade.
Det var en bra deal, jag slog till och servade dem under hela sommaren.”


Den 24 februari skriver han om Ku Klux Klans slogan ”Do you hate niggers? Do you hate jews? Do you have ten dollars?” att den är fruktansvärd men att den säkert mycket effektivt gjorde sitt jobb som ”rekryteringsclaim”.

– Det är min personliga blogg. Det är privata tankar jag skriver. Ku Klux Klan-inlägget handlar om en del i boken Freakonomics, det är bara en reflektion, säger Axel Bringéus till Resume.se.

Du skriver även om invasionen av Paris.
– Det är humoristiskt. Det är bra att du säger till att folk blir illa berörd, då får jag ändra mig eller ta bort bloggen. Det här är privat.

– Ingen har sagt något till mig om bloggen. Jag blir illa berörd av att du kommer att skriva om det här, jag har bara runt tjugo personer som läser bloggen och det känns som en storm i ett vattenglas.

Resume.se har talat med Cecilia Udekwu, presschef på Procter & Gamble i Sverige, om bloggen. Hon har bett att få återkomma i ärendet.

Fotnot: efter att Resume.se har varit i kontakt med Axel Bringéus har han raderat alla inlägg på bloggen.

Om E24:
”Men den bekräftelse jag fick av att skriva för e24 var just precis som knark. Det gav starka, korta kickar men lämnade ett stort tomrum av lattedrickande och slösurfande under de 7 av 8 arbetstimmar som inte ägnades åt att hitta scoop.”

Om JKL:

”På JKL var kicken snarare att inte synas; att få viktiga gubbar bli nervösa och berätta för dem hur de skulle göra, att slå upp Dagens Industri och läsa sina exakta formuleringar undertecknade med ett annat namn, det gav ett maktrus.
Samtidigt fanns där alltid den gnagande känslan av att ingenting var på riktigt och att jag ständigt stod i skuggan av dem som verkligen gjorde saker och ting. Och att stå vid sidan om trötta industriföretags fotvrickande strategiska feltramp gav en besk smak i munnen.”


Om P&G:

”Sannolikt går en rad varningslampor i Cincinnati igång just i den här sekunden. För att blogga på jobbet måste strida mot en rad av P&Gs operating principles. Men jag har haft en bra vecka, så jag skiter i det.”

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.