Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamcomeback efter granskningen

Publicerad: 12 april 2010, 14:58

För drygt en månad sedan tog Uppdrag Granskning upp hur Omega 3 producerades. Det fick hälsokedjan Life att sluta sälja fiskolja under eget märke. Nu lanserar företaget en ny produkt.


Ämnen i artikeln:

The Brand UnionLife EuropeRöjning

Kampanjen för K3 är framtagen av Röjning.

Uppdrag Granskning visade i sitt program att mycket av den Omega 3 som säljs i Sverige kommer från Västsahara. Fisken mals ner till den eftertraktade oljan.

Samtidigtlider lokalbefolkningen av undernäring. Samtidigt skickar Sverige burkar med makrill från Thailand som bistånd. Efter sändningen erkände Life, Aco och Cerderroth att de köpte olja från den anläggning i Marocko som kritiserades i programmet.

Den 17:e mars meddelade Life att de ska sluta sälja fiskolja under eget varumärke. Företaget skrev då i ett pressmeddelande att de skulle skänka 150 000 kronor till Västsahara.

Men nu har kedjan hittat en produkt som är bättre. Med en reklamkampanj lanseras nu nya produkten K3, som kommer från krill, som fiskats i Antarktis. Bakom kampanjen ligger reklambyrån Röjning. Förpackningen är framtagen av Brand Union.

Arbetsgrupp: Life Europe

CD: Göran Broberg
Planner: Georg Sivert
Copy: Krister Maxe
Ad: Jakob Eklund
Produktionsledning: Lisa Hammastrand

Förpackningsdesign: The Brand Union

Bildbehandling: Bildinstitutet

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.