Nyheter
Reklamen som ska lyfta Folkpartiet
Publicerad: 8 november 2007, 11:42
I opinionsmätningarna ligger Folkpartiet hittills under sitt valresultat från 2006. Idag presenteras kampanjen som ska vända siffrorna.
TR
Tobias Rydergren
Folkpartiets valreklam.
Idag börjar Folkpartiets valaffischer att klistras upp runt om i landet. Utformningen har likheter med kvällstidningarnas löpsedlar – fast färgtonen är blå.
- Politisk reklam riskerar ofta att köra i diket av två skäl. Antingen är den för intetsägande, eller så råskäller man på motståndaren. Vi försöker undvika det genom att visa positiva lösningar där vi är väldigt tydliga, säger Folkpartiets partisekreterare Johan Jakobsson.
Ni har valt att låna uttryck från löpsedlar?
– Ja det är genomgående för hela kampanjen att vi lånat från nyhetsmedierna.
Är det så smart ur ett trovärdighetsperspektiv. Journalister och politiker brukar ju hamna i botten i undersökningar?
– Löpsedeln har utvecklats under 100-tals år och det är utmärkta för att presentera tydliga och konkreta uppgifter. Politiker har en del att lära av medierna där.
Idag klistras de första stortavlorna upp. Hur fortsätter kampanjen?
– Det blir en hel del utomhus. Annars satsar vi mycket på webben, eftersom vi vet att våra väljare i hög grad är uppkopplade.
Jakobssons favoritaffisch.
Har du någon personlig favorit?
– Det får bli något om skolan. Jag tycker om den om arbetsro i skolan. Där skiljer sig vårt förslag mycket från den som regeringen för. Det är också en fråga som väcker mycket reaktioner.
Hur stor roll spelar reklamen för utgången i valet?
– Det viktigaste är hur man lyckas kommunicera totalt sett och där spelar reklamen en mindre del. Men det är ju ingen som slutat med reklam. Jag tror att den spelar roll för att mobilisera väljarna.
Hur går det i valet?
– Alliansen får över 51 procent. För Folkpartiet ger jag inga prognoser.
Bakom kampanjen ligger reklambyrån LeBureau. Mediebyrå ärInitiative Universal. I kampanjen ingår även affischer på de viktigasteriksdagskandidaterna, radioreklam och reklamfilm.