Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 11 augusti 2009, 07:39
Nu smyger hårt kritiserade public serviceföretaget BBC ut Fallons reklamfilmer för BBC1. I våras stoppades filmerna. De såg för dyra ut, tyckte BBC-ledningen.
Under hela året har BBC hudflängts av politiker och media i Storbritannien. Kritiken har riktat in sig på BBCs höga löner, höga utgifter och krav på höjda licensavgifter, skriver Guardian.
Det var anledning till att BBC-chefen Mark Thompson i april stoppade en serie reklamfilmer som presenterar radiokanalen BBC1s DJs. Filmerna ansågs vara för bra och BBC befarade att det skulle synas hur dyra de var att producera.
Enligt uppgifter i brittisk media har filmerna, gjorda av Fallon London, kostat 300 000 pund, 3,6 miljoner kronor.
Troligtvis kommer filmerna aldrig visas i sin helhet. I stället har BBC sett till att filmerna klippts ned till 20 sekunder från originalen som varit flera minuter, skriver Brandrepublic.
Filmerna sänds i dagarna och Fallons stil är igenkännbar.
Frågan är om BBC vågar göra storslagen reklam i en överskådlig framtid. I samband med att företaget stoppade filmerna från Fallon fick andra byråer som BBC jobbar med uppmaningen att göra ”reklam som ser bra ut, men inte för bra”.