Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklamfilmerna som blev för dyra för BBC

Publicerad: 11 augusti 2009, 07:39

Nu smyger hårt kritiserade public serviceföretaget BBC ut Fallons reklamfilmer för BBC1. I våras stoppades filmerna. De såg för dyra ut, tyckte BBC-ledningen.


Ämnen i artikeln:

BBCFallon

Under hela året har BBC hudflängts av politiker och media i Storbritannien. Kritiken har riktat in sig på BBCs höga löner, höga utgifter och krav på höjda licensavgifter, skriver Guardian.

Det var anledning till att BBC-chefen Mark Thompson i april stoppade en serie reklamfilmer som presenterar radiokanalen BBC1s DJs. Filmerna ansågs vara för bra och BBC befarade att det skulle synas hur dyra de var att producera.

Här kan du se filmerna

- Zane Lowe

- Scott Mill

Enligt uppgifter i brittisk media har filmerna, gjorda av Fallon London, kostat 300 000 pund, 3,6 miljoner kronor.

Troligtvis kommer filmerna aldrig visas i sin helhet. I stället har BBC sett till att filmerna klippts ned till 20 sekunder från originalen som varit flera minuter, skriver Brandrepublic.

Filmerna sänds i dagarna och Fallons stil är igenkännbar.

Frågan är om BBC vågar göra storslagen reklam i en överskådlig framtid. I samband med att företaget stoppade filmerna från Fallon fick andra byråer som BBC jobbar med uppmaningen att göra ”reklam som ser bra ut, men inte för bra”.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BBCFallon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.