Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklamfilmsregissör driver med pitchprocessen: ”Finns inte någon riktig idé i slutändan”

Publicerad: 16 augusti 2021, 11:03

Foto: Skärmdump

Eno Freedman Brodmann såg tillbaka på sin egen karriär inom reklambranschen, innan han skrev och producerade satirfilmen ”The Pitch”. ”Jag blev överväldigad av hur tävlingsinriktad branschen var”, säger han till Ad Age.


Ämnen i artikeln:

HumorPitchRegissör

Den åtta minuter långa filmen visar processen kring en pitch för ett samarbete mellan bluetooth-högtalare och kycklingnuggets. Idéerna blir mer och mer bisarra, tills budgeten sätter stopp och projektet överges. 

Regissören Eno Freedman Brodmann har inspirerats av sina egna erfarenheter med pitchar och reklambranschen. Han menar att det ofta saknas substans – allt man har att gå på är ”buzzwords”. 

– I slutändan handlar filmen om en reklam som blir konstruerad och dekonstruerad. Tanken är att det inte finns någon riktig idé i slutändan ibland, säger Eno Freedman Brodmann till Ad Age.

– Att titta på en sex sekunders-YouTube-film av en Doritos-annons belyser inte den kreativa förmågan som krävdes för att göra det, eller de andra byråerna som försökte göra annonsen och uppfylla kundens budget men till slut gav upp och förlorade pitchen.

Eno Freedman Brodmann har tidigare jobbat på byrån Prettybird, där han jobbat med varumärken som Apple, Nike och American Express. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

HumorPitchRegissör

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News