Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklamförbundet klubbar nya stadgar

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Sveriges Reklamförbund vill bli större och bredare. Därför öppnar man nu upp medlemsdörren för alla företag som bidrar till marknadskommunikation. Det beslutade reklamförbundets årsmöte i går, tisdag.


Tidigare har förbundets stadgar angett att medlemmarna ska arbeta med både strategi och utförande vilket exkluderat många företag. I framtiden ska det dock krävas mindre än så för att kunna bli reklamförbundsmedlem.- Alla företag som bidrar till marknadsprocessen ska kunna bli medlemmar. Det gör att produktionsbolag, varumärkesstrateger, research- och analysföretag med flera kan vara med. Framför allt ska alla typer av företag vara representerade, säger Anna Serner, vd i Sveriges Reklamförbund.Är det här också ett sätt att öka era intäkter i form av medlemsavgifter?- Det är klart att allt har en ekonomisk sida men det är inte huvudanledningen.För att göra en förändring i stadgarna krävs ett extra styrelsemöte. Det är inplanerat till den 22 januari. Vid det mötet kommer även den nya styrelsen att väljas. Det ordinarie årsmötet beslutade också att dela upp styrelsearbetet i två styrelser. Först en större styrelse på 10-20 personer med ansvar för den ideella föreningen som ska handha visionära frågor. Den ska i sin tur sen utse en fem till sex personer stark operativ styrelse, som ska ansvara för aktiebolaget, vilket innebär reklamförbundets affärsverksamhet.Valberedningen räknar inte med att presentera sitt slutliga förslag till styrelse förrän nästa år. Beredningens ordförande Stefan Skogh bekräftar i alla fall för Resumé att nuvarande styrelseledamoten Hans Sydow finns på shortlisten till ordförandeposten. En post som Ulf Enander lämnar.En annan fråga som alla på årsmötet  var överens om att sätta fokus på den kommande tiden var etiken. - Man ska ta etisk ställning i samhällsfrågor. Det ska vara ett tydligt ställningstagande att man är medlem i reklamförbundet. Vi har inte den diskussionen i dag, säger Anna Serner.

Henrik Axelsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.