Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklamförbundet: Reklam är underhållning för ungdomar

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Ungdomar tycker inte att reklam är särskilt intressant eller särskilt underhållande. Trots det associerar ungdomar reklam snarare till underhållning än information. För de äldre är det precis tvärtom. Allt enligt en ny undersökning från reklamförbundet.


Det visar resultaten från en ny undersökning som genomförts av Mediacom och Konsumentor i samarbete med Sveriges Reklamförbund. Undersökningen utgår från ett generationsperspektiv och har jämfört Generation Y (15-25 åringar) med Rekordgenerationen (dagens 50-60 åringar).- Generation Y är intressant för det är den första generationen som vuxit upp med reklam-tv, reklamradio och Internet, säger Joachim Persson, vd för Mediacom, i ett pressmeddelande.Undersökningen visar också att de yngre sätter likhetstecken mellan bra och kul reklam, det vill säga reklam som berättar en bra historia.Generation Y har ett pragmatiskt förhållningssätt till reklam. De verkar kunna uppskatta reklam för vad det är, samtidigt som det är en självklarhet för dem att inte lita på innehållet.- De unga verkar tydligt acceptera reklamen som en naturlig del i deras tillvaro, något som påverkar dem, andra och inte minst omedvetet. Det intressanta är att de inte verkar speciellt oroliga över att de blir påverkade av reklamen, säger Joachim Persson, i pressmeddelandet.Som framtida konsumenter är ungdomarna är kräsna, kritiska och respektlösa.- Om de tycker om din reklam, så kommer möjligen dina produkter också att vara tänkbara alternativ för dem, skriver Joachim Persson.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.