Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklamförbundet till attack mot Folkhälsoinstitutet

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

I ett pressmeddelande från Sveriges Reklamförbund går organisationen till hårt angrepp mot Folkhälsoinstitutet. Förbundet anklagar institutet för att handla oseriöst i sin pågående byråupphandling och för att röra sig i utkanten för lagen om offentlig upphandlings syfte.(UPPDATERAD)


Reklamförbundet kritiserar Folkhälsoinstitutet för vad man uppfattar som luddiga regler i upphandlingen. Och detta, menar Reklamförbundet, är dessvärre något som ofta kännetecknar offentliga upphandlingar av reklambyråtjänster.- Vi får ofta höra från våra medlemmar hur amatörmässigt och oseröst som offentlig upphandling går till. Det måste ske en förändring så vi får större professionalism och mindre godtycke. Därför agerar vi genom att uppmärksamma ett aktuellt och avskräckande exempel, säger reklamförbundets vd Anna Serner i pressmeddelandet.På Folkhälsoinstitutet tillbakavisar informationschef Per Rahbek, som ansvarar för upphandlingen, kritiken:- Jag vill inte spekulera i vilka syften Reklamförbundet har för sitt utspel. Men det förfrågningsunderlag för upphandlingen som vi tagit fram är konkurrensneutralt och affärsmässigt utformat, helt i enlighet med gällande regler för offentlig upphandling.

Robert Svensson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.