Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklamjättarna ställer sig bakom hårdare vapenlagar i USA

Publicerad: 13 juni 2022, 12:28

Mer än 200 vd:ar – inklusive Richard Edelman och WPP:s koncernchef Mark Read – skrev i förra veckan under en uppmaning till den amerikanska senaten om en ”djärv lagstiftning” för att ta itu med det dödliga vapenvåldet i landet.


Ämnen i artikeln:

Nyheter

Brevet, som inkom till den amerikanska senaten i onsdags, bad de 200 näringslivstopparna regeringsorganet ”att vidta djärva, brådskande åtgärder för att ta itu med vårt lands pistolvåldsepidemi.”

Brevet är en uppdatering av en liknande uppmaning 2019 efter masskjutningar i städerna El Paso, Texas och Dayton, Ohio. Det nya brevet sker kort efter på de senaste uppmärksammade masskjutningarna i Buffalo, New York och Uvalde, Texas. Brevet trycker delvis på de mänskliga och ekonomiska kostnaderna av vapenvåld: ”Tillsammans representerar våldsepidemin en folkhälsokris som fortsätter att ödelägga samhällen – särskilt i det svarta communityt – och skadar vår nationella ekonomi.”

Förutom Mark Read (WPP) och Richard Edelman (Edelman) skrev även Condé Nasts vd Roger Lynch under brevet, liksom vd:ar från företag som Ben & Jerry's, Bloomberg LP, Dicks Sporting Goods, DoorDash, Lyft, Oaktree Capital Management, Oatly, Patagonia, Shutterstock och Vimeo .

Brevet kom dagen efter att representanthuset godkände ny vapenlagstiftning med bred förankring över partigränserna. Lagstiftningen går nu vidare till senaten, där den förväntas misslyckas eftersom pågående förhandlingar om potentiella nya vapenlagar drar ut på tiden i den övre kammaren, rapporterar AdAge

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.