Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamkonflikt mellan Israel och Palestina

Publicerad: 11 Januari 2011, 08:26

Konflikten mellan Palestina och Israel avancerar in i reklamen. Nu bestämmer den engelska reklammyndigheten hur konflikten ska regleras.


Konflikten mellan Israel och Palestina har pågått i över 60 år. Vanligtvis med vapen i hand.

På sista tiden har de stridande parterna använt sig av pr – via reklam.

Redan förra våren skrev vi om kampanjen från Israels statliga turistbyrå gick i engelska tidningar som visade bilder från östra Jerusalem. Problemet är att det är palestinskt områden ockuperat av Israel. Efter klagomål kom den engelska reklammyndigheten Advertising Standards Authority, ASA, fram till att bilden på östra Jerusalem var missvisande.

Nu har det hänt igen men åt andra hållet. Det är Palestinian Ministry of Tourism som satt in en annons i National Geographic där man bland annat beskriver Palestina som:
"…mellan Medelhavets kust och Jordanfloden, i korsningen mellan Afrika och Mellersta Östen.”

På de raderna har ASA fått in 60 klagomål (http://www.guardian.co.uk/media/2011/jan/10/palestinian-holiday-ad#). En jurist menar att det är som att säga att Portugal ligger mellan Atlanten och Medelhavet. Det stora felet är att reklamen ignorerar Israels existens.

Den judiska organisationen Board of Deputies hävdar att reklamen är en förolämpning av internationell lag och allmänt störande.

ASA undersöker nu reklamen och ska avgöra om klagomålen om de folkrättsliga implikationerna är relevanta.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.