Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklamkonkurserna ökade 33 procent

Publicerad: 4 augusti 2009, 12:09

Senaste året har drygt 200 reklambyråer i Storbritannien gått i konkurs, skriver Brand Republic. Det är ungefär en tredjedel mer än föregående år.


Det kanske är tufft för den svenska reklambranschen just nu.
Men det är inget jämfört med Storbritannien där den finansiella krisen slagit extra hårt mot branschen.

211 företag med kopplingar till reklamindustrin har gått i konkurs de senaste tolv månaderna, daterat bakåt från juni 2009, skriver Brand Republic, med hänvisning till en rapport från revisionsfirman PricewaterhouseCoopers.

Det motsvarar ungefär 33 procent fler konkurser än under ett ”normalår”.

Samtidigt visar statistiken att den värsta perioden verkar ligga bakom den brittiska reklambranschen.
Konkursstatistiken nådde sin kulmen första kvartalet i år och branschen visar nu tecken på återhämtning.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.