Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklamköpen faller kraftigt

Publicerad: 18 november 2008, 09:46

Finanskrisen sätter nu starka spår i medieköpen. Under oktober minskade volymen som mediebyråerna förmedlade med hela 8 procent. Det visar Mediebyråbarometern.


Per Rosvall, vd på Sveriges Mediebyråer.

− Den finansiella oron har gjort att finansbranschen, som är en av de mest annonsintensiva i Sverige, till stor del varit tvungna att dra ner på sin annonsering. Detta har självfallet påverkat de totala medieinvesteringarna negativt, säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

IRM:s senaste statistik från tredje kvartalet 2008 visade att tv klarat sig bra medan storstadspressens annonsintäkter viker kraftigt. Mediebyråbarometern visar dock att krisen slagit med full kraft mot tv-kanalerna. Under oktober tappade tv-kanalerna 22 procent av de reklamintäkter som kommer från mediebyråerna. Även radio och utomhus backar med över 20 procent under oktober.

− Vi börjar nu se större effekter av turbulensen i finansbranschen, dels direkt genom att planerade kampanjer skjuts upp och dels genom att många annonsörer väljer att avvakta med nya kampanjer.

Något oväntat ökar dagspressen sina intäkter i oktober. Det gäller landsortspressen, storstadspressen och kvällspressen. Även internet växer, men med beskedliga 6 procent.

Men trots att siffrorna är mörka för oktober så har annonsvolymen som går genom mediebyråerna växt betyligt under årets första 10 månader. Totalt har mediebyråerna köpt reklam för 10,3 miljarder, vilket är en ökning på sex procent.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.