Nyheter
Reklamkraven i Elgigantens kundklubb ifrågasätts av myndighet
Publicerad: 1 juni 2022, 12:03
Foto: Christine Olsson/TT
Integritetsmyndigheten granskar Elgigantens kundklubb med anledning av två anmälningar.
Enligt de två anmälarna så måste man acceptera reklamutskick från Elgiganten för att kunna bli medlem i kundklubben. Enligt klagomålen så är det dels helt onödigt för syftet att vara medlem, och dels så missar konsumenter som inte vill ta emot reklam andra fördelar med kundklubben, som till exempel förlängt öppet köp.
Nu ställer Integritetsskyddsmyndigheten ett antal frågor, och eftersom IMY är tillsynsmyndighett enligt dataskyddsförordningen, GDPR, är Elgiganten skyldiga att skicka in svar.
Frågorna är bland annat om det stämmer att kunder inte kan avsäga sig reklamutskick utan att gå ut ur klubben. När granskningen är färdig tas ett beslut, och eventuellt kan Elgiganten behöva vidta korrigerande åtgärder eller bli skyldiga att betala sanktionsavgifter.