Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamkuppen Budweiser inte kan stoppa

Publicerad: 31 Oktober 2008, 09:40

För åtta år sedan skapade regissören Charles Stone III ett antal klassiska reklamfilmer för ölmärket Budweiser. Nu har han samlat skådespelarna för att göra nya filmer – men nu är budskapet – rösta på Barack Obama.


Charles Stone III tog fram reklamkonceptet för Budweiser tillsammans med reklambyrån DDB Needham under år 2000. Filmerna gick hem hos amerikanerna och Whassup blev en hälsningsfras som användes flitigt av målgruppen.

Filmerna tog hem i stort sett alla reklampriser som går att vinna: Grand Prix i Cannes, Grand Clio, Golden Pencil och Andy Award gick alla till Budweiser i början av 2000-talet.

Nu åtta år senare har Charles Stone III återupplivat karaktärerna. Men de har inte utvecklats positivt. En person är i Irak, en annan försöker hänga sig efter ett börsen rasat, en söker jobb.

Budweiser gillar sannolikt inte tilltaget. Men de kan inte göra så mycket, eftersom de köpte en licens att använda filmen under fem år. För det fick regissören 37 000 dollar – något som han enligt Businessweek fått veta var alldeles för billigt. Men nu får han sin revansch.
– Jag kan nu använda en idé som spridits av ett jätteföretag och som tjänat massor på den. Nu när jag använder den för att få ut vad jag vill säga är den redan känd och gnistrande – det är värt en miljon dollar för mig.

Se den nya filmen nedan:

Och reklamfilmen från Budweiser.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.