Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Reklamman uppmanar till bojkott av Jägermeister

Publicerad: 26 Augusti 2013, 14:24

Efter att örtlikören Jägermeister nu genom PRV stoppat Jägaröl från Grebbestadsbryggeri från att säljas, uppmanar reklammannen Håkan Aludd till bojkott.


Ämnen i artikeln:

PRVSunny side up

Det är genom sin blogg på IHM.se som Håkan Aludd, till vardags ad på reklambyrån Sunny side up i Göteborg, tar bladet från munnen och uppmanar till bojkott av Jägermeister.

– Jag har inga som helst kopplingar till Grebbestads Bryggeri, men som företagare, konsument och även som reklamare kan jag inte annat än bli sur över Jägermeisters och framför allt PRVs agerande, säger han.

Det var i förra veckan som Patent och registreringsverket beslutade att det finns en förväxlingsrisk mellan det bohusländska ölet Jägaröl och den tyska örtlikören Jägermeister. Detta trots att Grebbestads Bryggeri registrerade namnet utan några som helst problem för ett och ett halvt år sedan.

PRVs beslut innebär att bryggeriet nu måste återkalla allt Jägaröl och byta etiketter.

Historien gjorde Håkan Aludd så upprörd att han nu uppmanar alla att bojkotta Jägermeister till den tyska spritjätten ändrar sig.

– Det är kanske naivt att tror att det kommer att få genomslag, men jag känner att man måste försöka, säger han.

Han har lyckats stoppa all försäljning av Jägermeister på restaurangen Vink som han är delägare i och han har kontaktats av restaurangkollegor i Stockholm som starkt funderar på att göra detsamma.

– Jag har spridit det här på Facebook och Twitter och jag hoppas att det ska sprida sig. Nästa steg är att jag ska göra en filmsnutt där jag vaskar likören, säger Håkan Aludd.

På Grebbestads Bryggeri är man helt omedvetna om Håkan Aludds bojkottuppmaning. Men man har fått många reaktioner efter PRVs beslut.

– Vi har fått mängder av telefonsamtal och mejl sedan i fredags, säger bryggeriets vd Ola Jonsson. Det har varit allt från upprörda konsumenter till advokatbyråer som hört av sig. Lowe Brindfors erbjöd si till och med hjälp att  byta namn och omdesigna etiketten åt oss.

Att plötsligt dra tillbaka en produkt som etablerat sig på marknaden är naturligtvis kostsamt, i synnerhet om man är ett litet bryggeri som Grebbestads.

– Vi håller på att undersöka vad vi kan göra åt PRVs beslut, säger Ola Johansson. Det känns som att vi borde göra något, i alla fall.

Håkan Aludds blogginlägg kan du läsa i sin helhet här

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

PRVSunny side up

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.