Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 8 november 2007, 12:22
Allt pekar på att den amerikanska reklammarknaden vän der uppåt nästa år. Enligt undersökningsföretaget Global Insight växer marknaden med 6 procent nästa år.
Det är tv, radio och internet som drar den amerikanska reklammarknaden, enligt undersökningsföretaget Global Insight. Under 2003 väntas reklammarknaden växa med 6 procent jämfört med föregående år.I förra veckan visade siffror från den amerikanska motsvarigheten till IRM att reklaminvesteringarna ökade under tredje kvartalet i år. Reklaminvesteringarna ökade med totalt 2,2 procent jämfört med tredje kvartalet i fjol. I pengar räknat köptes det enligt undersökningen reklamutrymme i USA för motsvarande 750 miljarder kronor.Nu pekar mycket på en fortsatt uppgång. Blobal Insights rapport, kallad "Outlook for Advertising and Media" förutspår den amerikanska annonskonjunkturen fram till 2006. Internetannonseringen väntas öka med 16 procent inom de närmsta tre åren. Radio ökar med tio procent och kabel-tv-marknaden ökar med sju procent.Även utomhusreklam och tidningar ökar, men inte riktigt lika kraftigt. Servicesektorn och underhållningsindustrin väntas stå för stora delar av den ökade annonsmarknaden.
Andreas Johansson