Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklamraset i USA värre än befarat

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Från avmattning till sammanbrott. Så beskrivs utvecklingen på världens största annonsmarknad efter att nya siffror presenterats för tredje kvartalet i år. Reklaminvesteringarna i USA minskade med 12,2 procent jämfört med ifjol.


Förklaringen till nedgången hämtas i del i terrorattackerna den 11 september. De stora tv-bolagen i USA förlorade motsvarande 3,3 miljarder kronor på att avstå från att sända reklam under den första veckan efter attackerna. Enligt mätföretaget CMR är terroreffekterna inte den ensamma orsaken till nergången. Den amerikanska privatkonsumtionen är på tillbakagång, och CMR:s vd David Peeler tror inte på någon snabb återhämtning:- Även om annonsvärlden kan tänkas se en mindre ökning under helgerna, så förväntar vi oss inte att siffrorna ska vända märkbart uppåt förrän ekonomin som helhet gör det, säger Peeler till Financial Times.Utslaget på de första tre kvartalen i år minskade reklaminvesteringarna i USA med 7,8 procent jämfört med i fjol. CMR säger också att alla utom två av USA:s tio största annonsörer skurit i sina marknadsföringsbudgetar, däribland General Motors (skär 28,4 procent), Philip Morris (20,6 procent) och Procter & Gamble (4,3 procent). Undantagen i samlingen är AOL Time Warner som satsar 11,9 procent mer än i fjol och Ford som ökar budgeten med 5,4 procent. Tidningar med nationell täckning har drabbats hårdast med en tillbakagång på 21,5 procent. Tv-nätverken har tappat 5,1 procent och radionätverken med 11 procent. Det enda ljuset i samlingen är utomhusreklam där investeringarna ökat med 2,6 procent.

Robert Svensson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.