Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Reklamskatten snedvrider konkurrensen inom medier

Publicerad: 27 mars 2008, 14:56

Orättvis skatt.  Utomhusreklamen är unik på reklammarknaden eftersom den sker i nära samverkan med kommuner, men reklamskatten innebär att utomhusreklam får konkurrensnackdelar gentemot övriga medier, skriver Magnus Heljeberg, vd JC Decaux Sverige.


Under 2007 beslutade regeringen att sänka reklamskatten. Beslutet, som omfattade gratistidningar, fackpress och populärpress, innebär att dessa fick samma villkor som betalda dagstidningar såväl när det gäller skattesatsen på beskattningsvärdet som det fribelopp som återbetalas till den skattskyldige. Tack vare detta fribelopp på femtio miljoner kronor är reklamskatten i dag med få undantag i princip avskaffad för tidningar.
Sänkningen av reklamskatten omfattade dock inte utomhusreklam. Detta innebär att utomhusreklam dels fortsatt belastas med en avsevärt högre skattesats på åtta procent jämfört med tre procent, dels saknar ett fribelopp.
Annonsering i tv, radio och på internet har aldrig belastats med reklamskatt, eftersom denna straffskatt på reklam infördes under en tid då dagspress och utomhusreklam var de enda tillgängliga medierna för reklam. Direktreklam belastas inte heller av reklamskatt.
Reklamskatten leder därför till att utomhusreklam ges en väsentlig konkurrensnackdel gentemot alla övriga medier som utomhusreklamen konkurrerar med på en i dag integrerad reklammarknad.

Utomhusreklamen
är unik på reklammarknaden eftersom den sker i nära samverkan med kommuner samt bidrar direkt med samhällsnyttiga investeringar. Företag som är verksamma i utomhusreklambranschen har i samarbete med landets större kommuner under de senaste femton åren installerat så kallade gatumöbler av mycket hög kvalitet. Enbart JC Decaux har sedan början av 1990-talet installerat cirka 2 000 inglasade regnskydd vid busshållplatser, 3 000 offentliga papperskorgar samt över 70 helautomatiska offentliga toaletter.
Investeringar, underhåll och rengöring av dessa nyttigheter är helt finansierade med reklamintäkter och innebär därför ingen kostnad för de kommuner som JC Decaux samarbetar med. Det finns ingen annan bransch inom medier där intäkter av reklam på ett sådant direkt sätt bidrar till förbättringar för allmänheten i form av ökad trygghet och service, minskad nedskräpning och snabba åtgärder mot vandalisering
Till skillnad från andra medier, till exempel tv och internet, där bolag registreras utomlands för att undgå svenska regleringar och policy, så före­kommer inte reklam riktad mot barn, pornografi, utlandsbaserad spelverksamhet, alkohol- eller tobaksreklam i utomhusreklam.
En förutsättning för vår verksamhet är dessutom mycket höga etiska krav på innehållet i reklamen, eftersom denna bygger på ett nära och långsiktigt samarbete med landets största kommuner.

Mot denna bakgrund anser vi att det saknas skäl för att utomhusreklam så uppenbart ska missgynnas av reklamskatten. De regler som i dag gäller för reklamskatt saknar stöd i de verkliga förhållanden som råder på dagens integrerade reklammarknad där alla medier konkurrerar med varandra.
Vår bedömning är dessutom att reklamskatten med dagens utformning strider mot EG-rätten bland annat utifrån samhandelskriteriet i EU-fördraget.
Regeringen bör därför i pågående budgetprocess skapa ett utrymme för att slopa eller reformera reklamskatten på utomhusreklam.

Magnus Heljeberg
Vd JC Decaux Sverige

Nina Malmström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.