Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Rekord för digitala kanaler i januari

Publicerad: 13 februari 2019, 08:17

En majoritet av mediekategorierna uppvisade negativ tillväxt under årets första månad.

Digitala kanaler står nu för nästan 40 procent av de totala medieköpen, vilket är den högsta noteringen i Mediebyråbarometerns historia.


Medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar minskade under årets första månad med 2,6 procent, jämfört med samma period föregående år. Trots detta kan januari 2019 ses som stark då nivån är en av de högsta för månaden någonsin.

Månadens stora vinnare blev kvällspressen som ökade med 13,8 procent. Samtidigt uppvisade flertalet digitala kanaler en positiv tillväxt och står nu för nästan 40 procent av de totala medieköpen, vilket är den högsta noteringen i Mediebyråbarometerns historia.

En majoritet av mediekategorierna uppvisade dock en negativ tillväxt under årets första månad. Den kategori som backade mest under januari var bio med en negativ tillväxt om 31,3 procent. Även fackpress, populärpress, radio, dagspress storstad, tv, sök, dagspress landsort, DR/annonsblad samt sociala medier backade i januari.

– Det är anmärkningsvärt att två breda massmedier, tv och radio, tappade under januari. Visserligen möter radio starka siffror från 2018, men förra året vid samma tid fanns inte de nationella licenserna som finns idag – nedgången är överraskande, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.