Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Rekordmånga bidrag till Cannes Lions

Publicerad: 15 juni 2008, 15:51

Cannes Lions slår rekord i antalet bidrag i år. Över 28 000 bidrag slåss om de åtråvärda lejonen veckan innan midsommar. Men de svenska byråerna drar ner på sitt tävlande.


Många slåss om lejonen i Cannes.

I år är det den 55:e upplagan av vm i reklam, Cannes Lions. Intresset är rekordstort med 28 284 bidrag från 85 länder. En förklaring till ökningen är den nya kategorin design. Men även om man inte räknar de bidragen så är det över 5 procent fler kampanjer som tävlar i år jämfört med 2007.

Men de svenska byråerna är inte lika tävlingsbenägna som ifjol. Då skickade byråerna in 686 bidrag. I år är det 14 färre. Och då har svenskarna dessutom varit flitiga att skicka in i den nya designkategorin.

De 672 svenska bidragen fördelar sig på följande sätt:
Film: 116
Press: 137
Outdoor: 116
Cyber: 92
Media: 62
Direct: 52
Radio: 12
Titanium: 8
Promo: 30
Design 47

Flest bidrag kommer från USA (3643) följt av Tyskland (2852) och Brasilien (2461).

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.