Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Rekordrea på annonser

Publicerad: 23 juni 2009, 14:18

”Ta tre, betala för en!” Så desperat säljer dagspressen annonser i sommarens rekordrea.
– Om tidningen får välja publiceringsdagar kan du få 75 procents rabatt, säger Carats printchef Frida Åberg.


Ämnen i artikeln:

CaratFrida Åberg

truefalse

Mellan midsommar och kräftskivan säljer dagstidningarna annonser rekordbilligt. Förr ansågs ”två text­sidesannonser till priset av en” som ett kanonerbjudande, i dag är det snarare rabatt­golvet i sommarprislistorna. När fler medier jagar mind­re pengar uppstår guldläget för annonsörerna:
– Utrymmet för att förhandla upp rabatterna är väldigt mycket större än vanligt i år, säger Frida Åberg. Men det betyder inte att det är halva priset på allt i tidningen. Och landsortspressen har inte alls lika generösa rabatter som storstadstidningarna.
– I GP, DN, Svenskan eller Sydsvenskan kan du få över 50 procents rabatt, utan att behöva lägga in särskilt mycket pengar. I kvällspress pratar vi över 60 procent.
– Man får allra mest för pengarna om tidningen får större frihet att välja in­föringsdagar eller placeringar. Vi börjar närma oss smärtgränsen för tidningarna, alltså rabatter på 75 procent.

Att sälja helsidor för 25 procent av listpris är ungefär vad papper, hantering, tryck och distribution av sidan kostar. Tidningen kan ta en förlust­annons för att få in en ny kund, men erfarenheten visar att det sedan är svårt att få upp priserna igen. Med så höga rabatter riskerar pressen att bli som tv, där listpriser inte tas på allvar, eftersom kunderna har vant sig vid stora rabatter som utgångsbud. – Det kostar mycket att annonsera i storstadspress, konstaterar Frida Åberg. De var nog lite tillbakalutade och reagerade inte i tid på det som har hänt de senaste åren. Nu ser storstadspressen över sina affärsmodeller. Jag tror att vi får räkna med lägre priser i framtiden. Flera mediebyråer som Resumé har talat med vittnar om årets rekordrea. Även inom tv råder köparens marknad, berättar tv-chefen Christian Rissel på Mediaedge:CIA:
– Tidigare år har tv-bolagen gått ut med ett officiellt erbjudande inför sommaren. Nu är det nytt förhandlingsläge för varje kund. Kanalerna har bra lager och förlänger sina tablåer in i sommaren för att ta fart in i hösten.
– Nya kunder som vill testa tv får väldigt bra rabatter, partiernas valreklam var väl ett extremt exempel på det. Men även befintliga kunder kan få bra priser i sommar, allt är individuellt förhandlingsbart.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

CaratFrida Åberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News