Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rekordsiffror för Teracom

Publicerad: 31 Januari 2008, 14:10

Teracom redovisar rekordsiffror: 3,3 miljarder kronor i intäkter och 625 miljoner i vinst år 2007. Samtidigt varnar koncernen för att lägre intäkter tvingar fram rationaliseringar.


Statliga Teracom, som för fem år sedan tvingades gå till riksdagen och be om lån för att överleva, är nu skuldfritt, solitt och har en rörelsemarginal på 20 procent.

I fjol ökade Teracom sina intäkter med tio procent och vinsten med hela 25 procent. Soliditeten är 48 procent och avkastningen på eget kapital hela 26 procent.

Samtidigt strider företaget med Post- och Telestyrelsen, som beskyllt Teracom för att ta ut för höga priser för Sveriges Radios och SVT:s sändningar.

Fjolårets rekordsiffror beror i huvudsak på tre faktorer:

# 2007 var sista året med både analoga och digitala tv-sändningar.

# Boxer fortsatte att växa till över 700 000 kundhushåll under släckningen.

# Teracom går allt närmare slutkund genom samarbete med fastighetsägare.

Men ett tuffare år väntar:

Nu är det slut med de stora intäkterna från de dyra analoga tv-näten. Ännu har dessa nät inte fyllts med digitala kunder och intäkterna på ett digitalt nät är mindre än från ett analogt.

Betal-tv-marknaden är mättad efter släckningen, nu återstår bara krig mellan operatörerna om befintliga kunder. Det är fortfarande osäkert vilken status och marknadsandel dotterbolaget Boxer får i det framtida marknätet.

De nya affärerna på triple-play-marknaden (tv, bredband och telefoni) som Teracom försöker utveckla i samarbete med bredbandsoperatörer och fastighetsägare ger ännu inga stora pengar.

Därför varnar koncernledningen i sitt pressmeddelande för att intäkterna kommer att minska de kommande åren. Redan i år startar Teracom ett program för att minska kostnaderna.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.