Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 15 Juni 2010, 07:35
Den svenska reklammarknaden har gått från iskall till stekhet på ett år. Under maj ökade mediebyråerna sina reklamköp med hela 36 procent.
Ämnen i artikeln:
MediebyråbarometernMediemarknaden är stekhet i maj. Foto: Colourbox
Bland vinnarna i maj märks kvällspress med en ökning på 35 procent och internet som ökar med 43 procent. Allra mest ökar dock tv, som fått 63 procent mer reklampengar från mediebyråerna i maj jämfört med samma månad i fjol.
Men det finns en del periodiseringseffekter som överdriver tv-siffran. 20 procent av tv-pengarna fakturerades den 31:a maj och avser kampanjer som kommer att gå under juni.
− Oavsett om majsiffrorna för TV är falskt höga står det helt klart att TV går utomordentligt bra just nu, och att efterfrågan kraftigt överstiger utbudet. Jag tycker också att det är viktigt att poängtera att det inte går att lasta tevekanalerna för någon typ av prognosfel. Det var ingen som kunde förutse den här extrema efterfrågeökningen bara för några månader sedan, varken mediebyråer, prognosinstitut eller tevekanaler, säger Håkan Gustafsson, vd för Carat Norden i en kommentar till siffrorna.
Mediekategorier som ökar i maj 2010:
TV 63 procent
Internet 43 procent
Kvällspress 35 procent
Utomhus/Trafikreklam 32 procent
Radio 26 procent
Bio 21 procent
Populärpress 20 procent
Landsortspress 18 procent
Storstadspress 17 procent
Fackpress 11 procent
Sök 1 procent
Mediekategorier som minskar i maj 2010:
Övrigt -45 procent
DR/Annonsblad -9 procent
Tobias Rydergren
Ämnen i artikeln:
Mediebyråbarometern