Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Rekordsiffror i maj

Publicerad: 15 juni 2010, 07:35

Den svenska reklammarknaden har gått från iskall till stekhet på ett år. Under maj ökade mediebyråerna sina reklamköp med hela 36 procent.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Mediemarknaden är stekhet i maj. Foto: Colourbox

Bland vinnarna i maj märks kvällspress med en ökning på 35 procent och internet som ökar med 43 procent. Allra mest ökar dock tv, som fått 63 procent mer reklampengar från mediebyråerna i maj jämfört med samma månad i fjol.

Men det finns en del periodiseringseffekter som överdriver tv-siffran. 20 procent av tv-pengarna fakturerades den 31:a maj och avser kampanjer som kommer att gå under juni.

− Oavsett om majsiffrorna för TV är falskt höga står det helt klart att TV går utomordentligt bra just nu, och att efterfrågan kraftigt överstiger utbudet. Jag tycker också att det är viktigt att poängtera att det inte går att lasta tevekanalerna för någon typ av prognosfel. Det var ingen som kunde förutse den här extrema efterfrågeökningen bara för några månader sedan, varken mediebyråer, prognosinstitut eller tevekanaler, säger Håkan Gustafsson, vd för Carat Norden i en kommentar till siffrorna.

Mediekategorier som ökar i maj 2010:
TV                                          63 procent
Internet                                43 procent
Kvällspress                          35 procent
Utomhus/Trafikreklam       32 procent
Radio                                   26 procent
Bio                                        21 procent
Populärpress                       20 procent
Landsortspress                18 procent
Storstadspress                    17 procent
Fackpress                             11 procent
Sök                                        1 procent

Mediekategorier som minskar i maj 2010:
Övrigt                      -45 procent
DR/Annonsblad     -9 procent

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.