Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Rekordtillväxt för Gullers Grupp – så ska de fortsätta resan

Publicerad: 17 Januari 2019, 09:03

Ulf Dahlqvist tillträdde som vd på Gullers Grupp i oktober 2018.

I sitt senaste bokslut visar Gullers Grupp upp en tillväxt på 70 procent. För Resumé berättar byråns vd om de senaste årens aggresiva tillväxtstrategi och varför han tror de har ett försprång på konsultbyråerna.


Ämnen i artikeln:

Gullers Grupp

När Gullers Grupp för 30 år sedan grundades låg fokuset på ett public affairs-erbjudande med inriktning på den offentliga sektorn. Sedan dess har Gullers Grupp växt i en takt som skulle göra många svenska kommunikationsbyråer avundsjuka. Samtidigt har intäkterna från privata aktörer växt och utgör nu ungefär hälften av bolagets verksamhet.

Enligt det bokslut, med förlängt räkenskapsår, som häromdagen kom in till Bolagsverket omsatte Gullers Grupp mellan januari 2017 och juni 2018 333 miljoner kronor. 2016 omsatte byrån 175 miljoner kronor.

Byråintäkten har mellan de två boksluten, som inte går att jämföra rakt av, ökat från 91 (2016) till 233 miljoner kronor (17/18). På grund av den snabba tillväxten minskar vinstmarginalen från 8,44 till 1,66 procent.

Den kraftiga tillväxten kommer efter att Gullers Grupp de senaste åren gjort en hel rad förvärv samtidigt som man stärkt den interna kompetensen. Sedan 2016 har man köpt byråerna Sturm & Drang, Matter, Do Digital Manager och Rodolfo (minoritetspost). I slutet av 2018 förvärvade man även designbyrån Humbly i Umeå, ett förvärv som inte gett utslag i bokslutet. Ytterligare en förklaring till tillväxten är att en del dotterbolags verksamhet infogats i Gullers Grupp AB.

– Vi känner att det är en mindre risk att göra rätt förvärv än att göra rekryteringar och det är en strategi som kommer att ligga fast till och med 2021, om än i något långsammare takt. Det finns många företag därute som vill bli förvärvade, berättar Ulf Dahlqvist, vd för Gullers Grupp.

Förvärven har kommit trots att Gullers Grupp fortfarande är partnerägare och inte har någon stark finansiär i ryggen. En kommande lågkonjunktur, där många mindre företag söker stabilitet, tror Ulf Dahlqvist kan leda till att förvärvstaken ökar.

– Redan för fem år sedan satte vi som mål att skapa en typ av byrå som inte finns. En byrå som verkar i skärningspunkten mellan discipliner som teknik, politik och samhälle, strategi och gestaltning. Det är anledningen till varför vi rekryterar både reklammänniskor och arkitekter, berättar han.

Även om konkurrenterna i nuläget stavas Halvarsson & Halvarson och Forsman & Bodenfors tror Ulf Dahlqvist att de inom några år kommer att heta McKinsey och Accenture. Konsultbolagen har de senaste åren köpt på sig en rad kreativa byråer, både i Sverige och internationellt.

– Vad vi jobbat med de senaste åren är att skapa en kultur där man tycker om att jobba i samarbete med andra kompetenser, vilket varit en jätteresa. Det kommer ta en stund för konsultbolagen att få till den typen av kultur.

Under det förlängda räkenskapsåret har Gullers vunnit 27 ramavtal med offentliga verksamheter runtom i Sverige, bland annat det strategiska uppdraget för Stockholms Stadsledningskontor och Stadshus AB värt 20-25 miljoner kronor årligen. Utöver det har man även vunnit avtal med bland annat Trafikverket, Naturvårdsverket och Region Skåne.

Den största tillväxten har under det förlängda räkenskapsåret skett utanför Stockholmsområdet och byrågruppen har i dag 157 anställda.

Hur kommer det sig att ni satsat utanför Stockholm?

– Det finns mycket talang utanför Stockholm och Stureplan, skrattar Ulf Dahlqvist. Vi har velat bygga lokala verksamheter som är tillräckligt starka för att både jobba regionalt och nationellt. Sen sker det mycket samarbeten mellan våra kontor och flera av de kunder vi knytit till oss har verksamhet över hela landet.

I årsredovisningen skriver Gullers Grupp att planen till och med 2021 är att fortsätta expandera. De områden man framför allt tittar på är strategi, management, analys och gestaltning.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Gullers Grupp

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.